Innspill til FuelEU Maritime

FuelEU skal bidra til økt innfasing av fornybare og lavkarbon-drivstoff i skipsfarten, og setter øvre grenser for årlig utslippsintensitet for skip over 5.000 bruttotonn. Over tid skal reduksjonen av utslippsintensitet økes fra 2 % innen 2025 til 80 % innen 2050. Forordningen introduserer også nullutslippskrav for skip til kai i utvalgte EØS-havner fra 2030. Sammen med inkluderingen av skipsfart i EUs klimakvotesystem (ETS) er FuelEU dermed et helt sentralt tiltak for å sikre skipsfartens bidrag til å nå EUs mål om 55 % utslippsreduksjoner innen 2030 og netto null utslipp i 2050.

29 okt. 2024

NHFs kommentarer i kort:

  • Det er stort potensial for norsk produksjon av hydrogen og derivater til skipsfart
  • NHF støtter rask implementering av FuelEU Maritime
  • Strenge krav til klima og miljø må suppleres med risikoavlastning i den innledende fasen
  • Ved å sette av nasjonale midler til den europeiske hydrogenbanken, kan Norge sikre at det etableres tilstrekkelig hydrogenproduksjon for omstillingen av skipsfarten
  • Norsk hydrogen må kunne sertifiseres

Les høringsinnspillet her

Hva er høringssvar?

Dette er NHFs innspill på offentlige høringer på vegne av hydrogennæringen.

Finn flere høringssvar her