Kystruten har en særskilt betydning som transporttilbud for mennesker og gods, som turistattraksjon og som grunnlag for verdiskaping i maritim næring. Kystruten står samtidig for en betydelig andel av utslipp fra innenriks skipstrafikk. I dagens kontrakt tillates ruteoperatørene å slippe ut maksimalt 162.000 tonn CO2-ekvivalenter årlig. Ytterligere reduksjon av disse er særlig viktig for å nå Norges klimamål.
De tekniske løsningene for nullutslipp er utviklet og klare for å tas i bruk. NHFs anbefaling er derfor at det stilles krav om nullutslipp fra 2030.
Med krav om nullutslipp vil kystruten ikke bare gå utslippsfritt, men være et utstillingsvindu og motor for omstilling i hele den norske skipsfarten. Det vil bidra til utbygging av hydrogeninfrastruktur langs store deler av kysten og legge til rette for ytterligere utslippskutt i øvrig skipsfart, transport og industri. Teknologi og løsninger som kan konkurrere i et globalt marked i sterk vekst vil demonstreres og rulles ut.
NHFs kommentarer i kort:
- Løsningene for hydrogen er klare for bruk, og det bør stilles krav om nullutslipp.
For å minimere infrastrukturrelaterte kostnader bør energibærernes tekniske egenskaper og behov for bunkringstid tas hensyn til i utvikling av ruteplan. - Hydrogenprodusentene behøver forutsigbarhet rundt markedsutviklingen og her kan staten bidra til å etablere et marked ved å stille strenge klima- og miljøkrav.
- Erfaringene fra krav om hydrogen i fergeanbud på Vestfjorden og Hjelmeland må benyttes.
God planlegging, design og drift er nøkkel til sikker håndtering av hydrogen.