Innspill til Kystrutens innretning

30 sep. 2024

Kystruten har en særskilt betydning som transporttilbud for mennesker og gods, som turistattraksjon og som grunnlag for verdiskaping i maritim næring. Kystruten står samtidig for en betydelig andel av utslipp fra innenriks skipstrafikk. I dagens kontrakt tillates ruteoperatørene å slippe ut maksimalt 162.000 tonn CO2-ekvivalenter årlig. Ytterligere reduksjon av disse er særlig viktig for å nå Norges klimamål.

De tekniske løsningene for nullutslipp er utviklet og klare for å tas i bruk. NHFs anbefaling er derfor at det stilles krav om nullutslipp fra 2030.

Med krav om nullutslipp vil kystruten ikke bare gå utslippsfritt, men være et utstillingsvindu og motor for omstilling i hele den norske skipsfarten. Det vil bidra til utbygging av hydrogeninfrastruktur langs store deler av kysten og legge til rette for ytterligere utslippskutt i øvrig skipsfart, transport og industri. Teknologi og løsninger som kan konkurrere i et globalt marked i sterk vekst vil demonstreres og rulles ut. 

NHFs kommentarer i kort:

  • Løsningene for hydrogen er klare for bruk, og det bør stilles krav om nullutslipp. 
    For å minimere infrastrukturrelaterte kostnader bør energibærernes tekniske egenskaper og behov for bunkringstid tas hensyn til i utvikling av ruteplan.
  • Hydrogenprodusentene behøver forutsigbarhet rundt markedsutviklingen og her kan staten bidra til å etablere et marked ved å stille strenge klima- og miljøkrav.  
  • Erfaringene fra krav om hydrogen i fergeanbud på Vestfjorden og Hjelmeland må benyttes. 
    God planlegging, design og drift er nøkkel til sikker håndtering av hydrogen. 

Les høringsinnspillet her

Hva er høringssvar?

Dette er NHFs innspill på offentlige høringer på vegne av hydrogennæringen.

Finn flere høringssvar her