Salget av utslippsfrie personbiler økte med 36 prosent i fjor. Men prosentvis var det salget av nye hydrogenbiler som økte aller mest, med hele 147 prosent.
Det viser salgsstatstikken for 2017 som Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) nå har presentert.
– Det er gledelig å se at det langsiktige arbeidet med tilrettelegging for hydrogenbasert nullutslippstransport har utløst en fin vekst i salget av hydrogenkjøretøy, sier generalsekretær Kristian Vik i Norsk Hydrogenforum.
Ifølge Vik har vi bare så vidt sett starten på dette.
– Brenselcelleteknologien er fortsatt i sterk modning og flere bilprodusenter skalerer nå opp til femsifret produksjonsvolum av hydrogenkjøretøy, understreker han.
Hydrogenbilsalget mer enn doblet
Antallet hydrogenbiler er fortsatt relativt beskjedent. Regnet i prosent var det imidlertid salget av nye hydrogenbiler som økte mest fra 2016 til 2017. I fjor ble det solgt 57 nye hydrogenbiler. Året før utgjorde hydrogenandelen 23 biler.
– Hydrogenbilene er blitt attraktive ikke bare for entusiaster og offentlige foregangsvirksomheter. Nå ser vi også at private bileiere er i ferd med å komme på banen, sier prosjektleder i Kunnskapsbyens Lillestrøm, Jon Eriksen.
Venter fortsatt vekst
I 2017 ble det registrert 33.080 nye nullutslippsbiler. Andelen nullutslippsbiler utgjorde 20,9 prosent av nybilmarkedet i fjor, opp fra 15,7 prosent året før. Salget av utslippsfrie biler er ventet å øke ytterligere i 2018.
Første bruktimporte hydrogenbil, og første varebil - til Norge
I tillegg til de nye nullutslippsbilene ble det bruktimportert 8.559 utslippsfrie personbiler i 2017, mange av dem er så godt som helt nye. Den norske personbilbestanden økte med mer enn 41,500 nullutslippsbiler i 2017.
Den første bruktimporterte hydrogenbilen ble også levert til en norsk kunde i høst, og den første hydrogenelektriske varebilen, en Renault Kangoo Maxi ZE-H2 til Skedsmo kommune.
Lavere CO2-utslipp
Det er liten tvil om at den norske satsingen på elbiler og hybrider har gitt en meget god effekt på CO2-utslippet fra nybilparken, påpeker OFV. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i 2017 ble 82 g/km. Det er 11 gram lavere enn i 2016, og godt under regjeringens målsetting om 85 g/km i 2020.
Flere hybrider, diesel over og ut
I 2017 hadde personbilene med hybriddrift 31,3 prosent markedsandel. I 2016 var markedsandelen 24,5 prosent.
Salget av dieselbiler fortsetter nedover. Andelen nye personbiler med bare dieselmotor falt til 23,1 prosent i 2017, fra 30,8 prosent i 2016. For bare fem år siden – i 2012 – utgjorde dieselandelen over 64 prosent. Fokus på det grønne skiftet, strengere krav til utslipp og avgifter er trolig blant hovedårsakene til den kraftige dieselnedgangen.
Lenke til OFVs årsstatistikk for 2017.
Kilde: OFV og Kunnskapsbyen Lillestrøm