Regjeringen åpner nå for nullutslippssoner i norske byer der bare nullutslippskjøretøy som el-og hydrogenbiler får kjøre. – Dette er helt i tråd med anbefalinger fra NHF, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
– Nullutslippssone er et virkemiddel som kan bidra til utslippskutt ved å fremme overgangen til nullutslippsløsninger, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en melding fra Samferdselsdepartementet.
Overgangen er særlig viktig for vare- og næringstransporten, der elektrifiseringen ikke har kommet like langt, heter det i meldingen.
- Vi er glade for at regjeringen foreslår dette, og det stemmer helt overens med anbefalinger fra NHF. Vi spilte dette inn helt tilbake i 2021 i forbindelse med høringsprosessen om Nasjonal transportplan. Ting tar tid, men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves, sier en fornøyd Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
- Utslippskutt fra nyttekjøretøy i byene må skje langt raskere enn vi har sett til nå, og dette tiltaket vil bidra til det, sier hun.
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen sier norske byer ønsker et slikt virkemiddel:
– Mye av klimagassutslippene kommer fra biltrafikken i de største byene. Flere av byene ønsker derfor tilgang til nye virkemidler som kan øke bruken av el- og hydrogenbiler, og på den måten få utslippene videre ned. Arbeiderparti-regjeringen gir nå byene denne muligheten, sier han.
Statens vegvesen får nå i oppdrag å utarbeide et forslag til lov og forskrift og sende det ut på høring.
Les pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet.
Les NHFs høringsinnspill om NTP fra 2021.