Kommende 2019-modell av BMW X/ (Foto: https://www.youtube.com/watch?v=OV5SV0b0leI ). Det er ikke usannsynlig at en hydrogenvariant av bilen kommer i eller ligner på dette chassiset.
Ifølge BMW Blog så skal bilen som presenteres være temmelig nært produksjonsklar, og BMW har i mange år understreket at deres første serieproduserte hydrogenbilmodell skal lanseres i 2020. En rekke spionbilder antyder at den nye hydrogenbilen allerede er under testing. BMW tester fra før en liten serie hydrogenbiler basert på modell 5 GT (Gran Turismo), både med 700-bars tankoppsett og kryogenisk lagring av hydrogen, sistnevnte med en rekkevidde på 700 kilometer, les mer her. Denne fikk Norsk Hydrogenforum sitte på i under testkjøring WHEC 2016 i Zaragoza i fjor, og kjøreopplevelsen var selvsagt upåklagelig.
Det vil sannsynligvis være en 700-bars hydrogenbil som presenteres i Frankfurt, da det tyske stasjonskonsortiet H2 Mobility er i full gang med utbygging av 100-stasjoners landsdekkende nettverk fra neste år, og 400 stasjoner i 2023. Gitt de store omveltningene i Tysklands bilbransje de siste årene, ser det ut som den store hydrogenstasjonssatsingen vil følges av flere hydrogenbilmodeller også fra Mercedes og Audi temmelig snart. Det antas også at BMW benytter en videreutviklet Toyota Mirai-basert brenselcellestack, siden de to har samarbeidet om hydrogenteknologi siden januar 2013.
Mer info om BMW-lanseringen ventes altså under Frankfurt-messen om få uker.
Les mer om nye X7 og brenselcellevarianten her:
http://www.caradvice.com.au/572879/bmw-x7-fuel-cell-concept-to-debut-in-frankfurt-report/