Foto: NHF | Paneldebatt mellom André N. Skjelstad (V), Jone Blikra (Ap) og Liv Kari Eskeland (H). Samtalen ble ledet av Ingebjørg Telnes Wilhelmsen (NHF).

- Behov for nordisk samarbeid om utslippsfri transport

- Transportsektoren står for 30 prosent av norske klimagassutslipp. Det betyr at det er et stort potensial for å kutte utslipp fra transport både til havs og på land. Mye av transporten er grensekryssende, så her må vi samarbeide tett med våre naboland. Det sa Ingebjørg Telnes Wilhelmsen på NHFs arrangement på Arendalsuka.

16 aug. 2024

Hun viste til det nordiske samarbeidsprosjektet prosjektet Next Wave, som NHFs Lin April Løstegård leder. Prosjektet er delfinansiert av Nordic Innovation.

- Det er lagt ned et betydelig arbeid i alle de nordiske landene for å rede grunnen for hydrogenstasjoner og lastebiler. Nå er prosjektet utvidet til å omfatte fraktlinjer på sjøveien og vi har fått med oss flere sentrale selskaper, sa Telnes Wilhelmsen. 
 
EU har satt et mål om et årlig hydrogenforbruk på 20 millioner tonn innen 2030. Ifølge en rapport som den internasjonale shippingorganisasjonen ICS la frem i sommer, vil det kreve at den europeiske skipsflåten utgjør minst 300 hydrogenfartøy.
 
- NHFs prosjektoversikt viser at det er 212 hydrogenprosjekter i Norge. 92 av disse, altså nærmere halvparten av alle norske hydrogenprosjekter, er rettet mot maritim næring, sa Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
 
EU har også landet et regelverk for utbygging av hydrogenstasjoner i Europa. Innen 2030 skal det være minst en hydrogenstasjon i de 431 storbyområdene og minimum 200 km. mellom hver stasjon langs kjernenettverket i TEN-T. Det betyr nærmere 1.000 stasjoner i Europa innen 2030! Så det er ikke tilfeldig at MAN, Scania, Volvo, Mercedes og de andre store lastebilprodusentene er i gang med testing og produksjon av hydrogenlastebiler.    
 
Sigmund Størset innledet med et knakende godt innlegg om Enovas virkemidler for hydrogen innen maritim transport, landtransport og industri. Der fremhevet han hvordan Enova ønsker at de enkelte sektorene kan spille sammen, og at Enova jobber med dette i sine programmer. 
 
Bransjen var godt representert med innlegg fra Per Øyvind Voie i Vireon og Ida Synnøve Bukkholm i GreenH. De pekte begge på noen av barrierene som må ryddes av veien.  Det må gjøres noe med kostnadsgapet mellom bruk av fossilt drivstoff og hydrogen, både i maritim sektor og landtransport. Enovas virkemidler er viktig, men også offentlige anskaffelser er en viktig driver.  
 
Are Gråthen i Samskip og havnefogd i Arendal Rune Hvass deltok i panelsamtale om hva som må til for å lykkes med bruk av hydrogen og ammoniakk i skipsfarten. Arendal Havn jobber godt for å legge til rette for nye drivstoff, og er blant annet opptatt av hvordan dette skal gjøres på en sikker måte. Havnen i Eydehavn skal blant annet brukes til utskiping av ammoniekk fra North Ammonia.  Samskip er en av foregangsaktørene i maritim næring, og har to hydrogenskip under bygging som skal settes i drift i 2026. De skal også bygge om Samskip Kvitnos til hydrogen. 
 
Politikersamtalen mellom André Skjelstad (V), Jone Blikra (Ap) og Liv Kari Eskeland (H) ble akkurat slik vi håpet på en sen onsdag kveld. Her haglet det med kommentarer, og temperaturen steg raskt i Mobilitetsteltet. Vi noterte ossflere interessante utsagn. Blikra bekreftet at myndighetene er i gang med en plan for etablering av hydrogenstasjoner i henhold AFIRs krav.   Påspørsmål om politikerne  mener at det må komme på plass et landsdekkende nettverk av hydrogenstasjoner svarte alle tre JA. Men Blikra tok et lite forbehold “Når vi er klare...”.

NHF vil gjøre alt vi kan for at myndighetene raskt får på plass en plan, slik at vi leverer på EUs frist som er i løpet av året. 

NHF takker politikerne for sporty og god opptreden på slutten av en lang dag, og ser fram til kommende diskusjoner om muligheter og utfordringer for å få til verdiskaping og utslippskutt med hydrogen.

Lin April Løstegård (NHF), Rune Hvass (Arendal havn) og Are Gråthen (Samskip).

Sigmund Størset (Enova).