- Etter mange verdifulle innspill fra aktører i markedet ser vi nå frem til å ta imot flere gode søknader, sier seniorrådgiver for maritim transport i Enova, Elin Ulstad Stokland.
Maksimalt støttebeløp er økt fra 150 millioner kroner til 300 millioner kroner, som er det NHF anbefalte i vårt innspill.
– Det er svært gledelig at Enova har lyttet til innspill fra hydrogennæringen og dobler støttebeløpet, slik at det tas hensyn til prisveksten i markedet. Det er også veldig bra at programmene lanseres så tidlig på året. Vi oppfordrer aktørene til å sette seg inn i kriteriene og søke relevant program, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
- Vi er dessuten veldig fornøyde med at Enova har endret formelen for utregning av kostnadseffektivitet i tråd med innspill fra NHF, sier Telnes Wilhelmsen.
I det opprinnelige forslaget var det foreslått å regne Støttekroner [NOK] / dødvekttonn [tonn]. Dette ville vært en ulempe for de skipene som har lavt dødvekttonn. Enovas nye formel Støttekroner [NOK] / installert effekt motor(er)* [kW] er i henhold til NHFs forslag. Slik vil investeringsstøtten følge størrelsen på anlegget som installeres, fremfor størrelsen på fartøyet.
Det er gjort viktige oppdateringer i rangeringskriteriene, og disse kan finnes i dokumentet «Programkriterer» på lenkene under. Samme sted kan man også se video som veiledning til søknadsprosessen.
Første søknadsfrist er 22. mars 2024.
Les mer og søk «Hydrogen i fartøy»
Les mer og søk «Ammoniakk i fartøy»