Foto: MAN

Enova har endret støtten til hydrogenstasjoner

Enova har økt maksbeløpet til 30 millioner kroner, og starter med å lyse ut støtte til fire stasjoner mellom Oslo og Trondheim. Ambisjonen er at disse stasjonene er starten på et større nettverk. Spørsmålet er om dette skaper nok forutsigbarhet til at aktørene vil investere. 

08 nov. 2024

- Det er veldig gledelig at Enova nå er tydelige på at dette er starten på et større nettverk. Det er i tråd med våre innspill, og etter min mening helt avgjørende for at aktører i bransjen skal investere i kjøretøy og hydrogenstasjoner, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen. 
 
Ved denne søknadsfristen legger Enova opp til at aktørene kan søke om støtte til etablering av fyllestasjoner for tunge hydrogenkjøretøy på strekningen Oslo – Trondheim innenfor fire definerte områder. Det vil maksimalt gis støtte til én stasjon i hvert område. 


 
Enova skriver i programvilkårene at “Videre innsats avhenger av hvor mange tunge hydrogenkjøretøy som bestilles og tas i bruk.”  Wilhelmsen etterlyser at Enova  er tydeligere på veien videre.  
 
- NHF mener at det er behov for å lyse ut to korridorer fra starten av. Enova begynner med korridoren Oslo-Trondheim, så nå blir det viktig at Enova raskt sier noe om neste steg.  Hva er neste korridor, og når blir den lyst ut? Dette er viktig for de som skal kjøpe lastebiler og som er avhengige av fleksibilitet i bruken av dem. Her har vi et felles mål, så jeg håper at vi sammen vil lykkes med å starte utbyggingen av et nettverk av hydrogenstasjone nå, sier Wilhelmsen.   
 
Søknadsfrist er 20. desember 2024 kl.12.00.   
 
Les om programmet på Enovas nettside

- Det er veldig gledelig at Enova nå er tydelige på at dette er starten på et større nettverk. Det er i tråd med våre innspill, og etter min mening helt avgjørende for at aktører i bransjen skal investere i kjøretøy og hydrogenstasjoner.

Ingebjørg Telnes Wilhelmsen