- Hydrogen og ammoniakk vil være viktige energibærere i det grønne skiftet, og satsingen på grønn skipsfart er riktig og nødvendig. Det gir arbeidsplasser over hele landet og bidrar til at norsk næringsliv konkurrerer i verdenstoppen, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik.
- Enova er et viktig verktøy for å nå regjeringens klimamål. Derfor har denne regjeringen nesten tredoblet bevilgningen til Enova fra 3,3 milliarder kroner til 9,2 milliarder kroner siden den tiltrådte, sier han.
I denne runden har Enova tildelt støtte på over 940 millioner kroner til prosjekter innen hydrogen og ammoniakk. Hensikten er å etablere de første fungerende verdikjedene for hydrogen og ammoniakk i Norge. I tillegg tildeles støtte til fem elektriske skip og ett ladeanlegg som del av programmet "Batteri i nullutslippsskip".
- Med dette tar norsk maritim næring nye viktige skritt mot nullutslipps skipsfart. For å få bygd opp denne verdikjeden er det viktig med både tilstrekkelig antall fartøy og produksjon og bunkring av hydrogen og ammoniakk. Dette er et viktig skritt for å realisere satsingen mot 2030, som blir et springbrett for omstillingen mot 2050, sier administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad.
Det kom totalt 31 søknader til programmene "Hydrogen i fartøy" og "Ammoniakk i fartøy" i denne runden. Ni av søkerne fikk støtte. Les mer om prosjektene som har fått støtte i denne pressemeldingen fra Enova.
- Vi oppfordrer alle til å søke ved ny frist, som trolig blir i slutten av første kvartal 2025. På grunn av den konkurransebaserte formen i støtteordningen hadde vi ikke mulighet for dialog under søknadsbehandlingen, men vi vil tilby møter med alle de som dessverre ikke nådde opp denne gangen, sier Elin Ulstad Stokland, målansvarlig for maritim transport i Enova.
- Vi fortsetter å støtte gode fartøysprosjekter og planlegger to utlysninger i året for programmene for hydrogen og ammoniakk i 2025 og 2026, sier hun.
I 2024 har Enova totalt støttet 24 fartøy som benytter hydrogen og ammoniakk som drivstoff, 11 hydrogenfartøy og 13 ammoniakkfartøy. I tillegg ble det i november tildelt støtte til fem prosjekter for hydrogenproduksjon, som skal sørge for at hydrogen blir tilgjengelig som drivstoff langs kysten.
- Tradisjonen tro kom det også i år veldig gledelige nyheter fra Enova rett før jul. Enova har i 2024 virkelig bidratt til at hydrogen og ammoniakk er på kartet i maritim sektor. For næringen er det helt avgjørende at virkemidlene har et langsiktig perspektiv og det har derfor stor betydning at Enova er tydelige på at de planlegger to utlysninger til neste år og i 2026. Med hele 31 søkere viser det en imponerende vilje til å ta i bruk utslippsfritt drivstoff, og NHF sender en stor gratulasjon til alle vinnerne, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.