Foto: Enova

Enova støtter hydrogenproduksjon til utslippsfri maritim transport med 777 millioner kroner

Enova har kunngjort at de bevilger 777 millioner kroner i støtte til å bygge fem hydrogenproduksjonsanlegg langs kysten gjennom støtteprogrammet "Hydrogenproduksjon til maritim transport 2027". – Svært gledelige nyheter, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.

05 nov. 2024

Enova fikk 11 søknader, med god geografisk spredning. Prosjektene som har fått tilsagn om støtte, er:

  • Egersund i Rogaland: Kaupanes Hydrogen, eid av Hydrogen Solutions, Dalane Energi og Eigersund Næring og Havn. Støttebeløp: 206 millioner kroner.
  • Florø i Vestland: HyFuel, eid av Hydrogen Solutions, Fjord Base og Sogn og Fjordane Energi. Støttebeløp: 180 millioner kroner.
  • Kristiansund i Møre og Romsdal: Green H. Støttebeløp: 118, 66 millioner kroner.
  • Bodø i Nordland: GreenH Bodø. Støttebeløp: 128,65 millioner kroner.
  • Slagentangen i Vestfold: GreenH i samarbeid med Grieg Edge og Esso. Støttebeløp: 144,11 millioner kroner.

Dette utgjør 777 millioner kroner. Samlet støtte for hydrogenproduksjon, inkludert støtte gitt i 2022, er dermed 925 millioner kroner.  

- Dette er svært gledelige nyheter og en stor dag for hydrogennæringen. Jeg sender en varm gratulasjon til vinnerne, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen. Enovas tildeling bidrar til å tilgjengeliggjøre hydrogen for maritim transport, slik at rederiene og vareeierne får den forutsigbarheten de trenger for å investere i utslippsfrie skip og fremdriftssystemer, sier Wilhelmsen.

Det var Enovas Sigmund Ø. Størset som offentliggjorde vinnerne av "Hydrogenproduksjon til maritim transport 2027”. Konkurransen var delt inn etter kraftprisområdene sør, midt og nord. Støttegraden er 80 prosent.  
 


 
- De som har nådd opp i dag er veldig gode prosjekter. Prosjektene har måttet dokumentere at de er lønnsomme og at de kan konkurrere mot fossile drivstoff på pris.  Prosjektene må være modne, også finansielt, og være plassert “langs leia”, sier Størset. 
  
- Dette ser veldig lovende ut, sier Størset. Produserer alle prosjektene 40 tonn per dag, kan det gi hydrogen til 40 fartøy og redusere 200.000 tonn CO2 årlig. Nå har prosjektene tre måneder på å vurdere om de vil motta støtten. 

Thor Henrik Hagen fra Hydrogen Solutions takket for støtten til anleggene i Florø og Egersund: -Dette er med på å bygge en verdikjede for hydrogen. Det er ikke bare et bidrag til produsentene, men også til dem som skal være kunder. Dette er vesentlig for å kunne realisere prosjektene. Vi er utrolig stolte, sier Hagen. 
 



- Det må koste mer å slippe ut CO2, og disse midlene bør gå til tiltak som kutter utslipp. Det er også viktig at Enova fortsetter å støtte opp under verdikjedebygging, poengterte han. 
 
Morten Solberg Watle fra GreenH var stolt over tildelingene til selskapet: 
- Vi takker for tilliten, og presiserer at hydrogen er en naturlig del av det fremtidige energibildet. Akkurat nå er ikke markedet der, men det skal bygges opp. Hvis man skulle latt markedet bestemme, ville dette tatt 10-20 år, men den tiden har vi ikke. Vi må kutte utslipp nå, sier Solberg Watle. 

Statssekretær Sigrun Gjerløw Aasland fra Klima- og miljødepartementet sa at klimaomstillingen i maritim sektor er avgjørende for å klare klimamålene, og for verdiskapingen. Kostnadene kommer til å gå opp for fossilt og utslippskravene kommer til å øke. Batterier tar oss ikke hele veien, så hydrogen og ammoniakk er helt avgjørende. 
 
- På sikt skal disse prosjektene stå på egne ben. Det er et stykke igjen ennå, men vi skal sammen med Enova, støtte opp om omstillingen. Enova har økt sin satsing, og kommer til å fortsette til å spille en viktig rolle, sier Aasland.  

Statssekretær Astrid Bergmål fra Energidepartementet gratulerte vinnerne og sa at vi vil klare energiomstillingen, men ikke uten hydrogen.  
- Den globale klimakrisen krever utslippsfrie løsninger for fremtiden, og  
hydrogen og ammoniakk produsert med lave eller ingen utslipp er de beste alternativene der batterier ikke er hensiktsmessig, sa Bergmål. 
- Regjeringen vil bidra til å skape en sammenhengende verdikjede. Det gjør vi nå gjennom Enova.  
Prosjektene vi ser gjør meg takknemlig overfor alle som satser. I Norge har vi gode forutsetninger, og jeg har tro på at norske virksomheter kan lykkes hjemme og globalt. 



- Dette programmet tas veldig godt imot av aktørene, og vi håper at Enova vil smi mens jernet er varmt og raskt annonsere en ny utlysning i «Hydrogenproduksjon til maritim transport 2028”, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen. 
 
Enova benyttet også anledningen til å informere om at programmet «Bunkringsanlegg for ammoniakk» vil komme på høringen over jul en gang og at målet er at programmet lanseres  mellom påske og sommeren 2025.  

Les pressemelding fra Enova om tildelingen.
 
                     

 

 

- Enovas tildeling bidrar til å tilgjengeliggjøre hydrogen for maritim transport, slik at de kan få den forutsigbarheten de trenger for å investere i skip og fremdriftssystemer som kan gå utslippsfritt på hydrogen.

Ingebjørg Telnes Wilhelmsen