Europapremiere: Heftige Nikola Tre kommer til Norge i 2020

Nikola Motors skaper igjen sjokkbølger da de i går lanserte en helt ny hydrogentrekkvogn for det europeiske markedet, Nikola Tre. Norge kommer nå fremst i Europa med hydrogenlastebiler når Nikola legger testingen av den nye modellen hit til landet allerede i 2020.

06 nov. 2018

Nikola Tre har fått sitt navn fra den norske ordboken, og skal testes først i Norge. (Ill.: Nikola Motor Company)

Det amerikanske selskapet Nikola Corparation har utviklet en helt nydesignet hydrogentrekkvogn for det europeiske markedet. Med et slående design har Nikola allerede skapt store ringvirkninger i tungbilbransjen, og den nye modellen er intet unntak. Dette blir en designvinner som vil kunne snu opp ned på lastebilbransjen i Norge.

Masseproduksjon skal starte i 2022-2023, men testingen starter i Norge, angivelig i tett samarbeid med NEL, allerede i 2020. Modellen får et norskklingende navn; Tre, som den tredje i rekken etter One og Two, som begge er myntet på det amerikanske markedet. 

Nikola startet som et oppstartsselskap i 2014, og lanserte den banebrytende Nikola One høsten 2016.  De flyttet nylig til Phoenix i Arizona og planlegger å ha 100 ansatte der innen utgangen av 2018. Nikola One (med sovesofa) er beregnet for langkjøring mens Nikola Two er mer kompakt med "dagkupe". Blant annet har ølbryggeren Anheuser-Busch bestilt 800 lastebiler fra Nikola. Drivlinjeteknologien baserer seg på ombordlading men kan trolig lades også eksternt. Et relativt stort batteri får påfyll av en en brenselcellestack.

Selskapet hadde nylig en investeringsrunde og økte med $ 100 millioner i august. Tidligere ordretall har vært over  8000 lastebiler, men CEO Trevor Milton uttalte på Twitter i går diskusjoner med konkrete kunder og ordrepotensiale på titusenvis av lastebiler bare i Europa.  Nikola jobber også med helt ny forretningsmodell (iallefall i USA), som i utgangspunktet bygger på at lastebil, hydrogendrivstoff, og garantier blir betalt gjennom en leieavgift.

Dette gjør at Nikola også planlegger storskala utrulling av hydrogeninfrastruktur som en del av lastebilleveransene, og planlegger å ha 700 hydrogenstasjoner i USA og Canada innen 2028. Hver stasjon vil kunne fylle 2000 til 8000 kg hydrogen per dag. Alt hydrogen skal produseres fra fornybare kilder. NEL er eneleverandør i denne satsingen og har ordrer på mange milliarder kroner, og er igang med masseproduksjon av elektrolysører og stasjonsløsninger henholdsvis på Notodden og i Herning i Danmark.

Det svenske brenselcellefirmaet PowerCell Sweden AB er valgt som den primære leverandøren av brenselcellestacks til Nikolas One og Two-biler.

Nikola Tre-modellen

Nikola Tre vil overholde europeisk lovgivning om vekt, design og lengde. Trekkvognen vil være tilgjengelig i forskjellige versjoner, som 6X4 eller 6X2. Avhengig av dimensjonering, kan den ha hestekrefter mellom 500 og 1000, og rekkevidden kan variere fra 500 til 1200 km, i følge selskapet. Batteriet kan være opptil 320 kWh, og de nevner en brenselcelleeffekt på 120 kW.  

Nikola sier at akselerasjon til 100 km / t fra 0 skal være halvparten for Nikola Tre sammenlignet med en lignende dieselbil. De skriver også at energieffektivitet kan være dobbelt så god i forhold til en diesel. Det skal også være en betydelig vektreduksjon på ca 900 kg  mot diesellastebiler. I tillegg til leveringer til Europa, skal Nikola Tre også kunne selges i det asiatiske markedet. 

For hydrogenstasjoner skriver de at de første europeiske stasjonene som skal "følge med" salg av lastebilene vil være på plass i 2022, og skal kunne dekke det meste av Europa i 2030. Det antas at en betydelig mengde hydrogenstasjoner også i Norge kan komme som følge av tungtransportrevolusjonen som Nikola-lastebiler vil bringe med seg.  Nikola søker også et sted for produksjonsanlegget for Europa, og Trevor Milton uttalte under Zerokonferansen i fjor at det ikke var utelukket at denne kan legges til Norge.

Den nøyaktige utformingen av hydrogentrekkvognen presenteres under Nikola World den16.-17. April 2019 i Phoenix, USA.

Kilder:

Nikola Launches Stunning Truck for European Market. Nikola Corp. pressemelding. 5 November 2018. link

Nikola unveils Tre, a hydrogen truck made just for Europe. Artikkel fra Road Show

Nikola Motor to introduce hydrogen-electric tractor to Europe. Freight Ways. Freight Ways  5 November 2018.

Nikola unveils Tre, a hydrogen truck made just for Europe. CNET. 5 November 2018. link