EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen benyttet European Hydrogen Week til å lansere den andre auksjonen i den europeiske hydrogenbanken med 2,2 milliarder euro våren 2024. Det var nesten tre ganger så mye som den første auksjonen.
- Med dette følger opp et løfte vi ga for ett år siden, som nå blir virkelighet. Samtidig jobber vi også med en internasjonal del av den europeiske hydrogenbanken, noe som vil sikre import av fornybart hydrogen fra pålitelige tilbydere internasjonalt, sa von der Leyen.
- Det er svært viktig at norske bedrifter får mulighet til å konkurrere med disse midlene på lik linje med andre europeiske bedrifter, men norsk deltakelse er ikke tilstrekkelig til å bygge en verdikjede for hydrogen i Norge. Vi setter derfor vår lit til at endelig statsbudsjett inneholder differansekontrakter for hydrogen. Dette vil gi den forutsigbarheten næringen trenger til å komme i gang med de mange gryteklare prosjektene vi har, sier Tor Kristian Haldorsen, som var en av NHFs deltakere på European Hydrogen Week.
Sentral møteplass
European Hydrogen Week er på få år blitt en helt sentral møteplass, både i europeisk og global kontekst. Hit kommer ledende politikere og industriaktører for å oppdatere seg på den siste utviklingen innen europeisk politikk for hydrogen og få med seg de viktigste industrisatsingene. Det var derfor svært viktig for oss i den norske hydrogenbransjen å organisere en norsk paviljong som kan synliggjøre vår kompetanse og rolle i EUs grønne giv og hydrogensatsing.
Den norske paviljongen besto av både store og små energi- og industriselskap, produsenter av hydrogen og ammoniakk, teknologileverandører og næringsklynger. Olje- og energiminister Terje Aasland bekreftet i sin tale under åpningsdagen Norges rolle som sentral partner i EUs grønne giv, og deltok under signeringen av Yaras avtale med Northern Lights om CO2-lagring.
Ukens høydepunkt var nok likevel den norsk-tyske minglingen på den norske og bayerske paviljongen, som trakk flere hundre mennesker. Norge er Tysklands aller viktigste energipartner, og dette ble nok en gang bekreftet uken gjennom.
Deltakelsen på European Hydrogen Week har økt kraftig siden i fjor, fra 3.000 til 8.000 deltakere, og vil bare blir større i fremtiden. Norske selskaper som gikk glipp av sjansen til å delta i år får muligheten igjen, for dette var en suksess som vi definitivt vil gjenskape.