– En viljeserklæring
Felleskjøpet har reservert 50 Nikola Tre-lastebiler. Det vil kunne redusere de årlige utslippene deres med opp til 15 prosent.
Felleskjøpet Agri har reservert 50 Nikola Tre-lastebiler fra Nikola Motor. Kjøretøyet er en hydrogen-elektrisk lastebil spesialutviklet for det europeiske markedet, og vil være klar til å rulle ut på veien i 2022.
Satsingen er en del av Felleskjøpets mål om å halvere CO₂-utslippene fra transportsektoren innen 2030.
– Det skjer mye spennende i dette området nå, og det er en utfordring vi må engasjere oss i. Dette er en viljeserklæring – og det er viktig for å ha fremdrift slik at vi får en ønsket utvikling, sier direktør for produksjon og vareforsyning i Felleskjøpet, Halfdan Blytt til E24.
Dersom de bytter ut 50 vanlige dieselvogntog med Nikola Tre-lastebilene vil det tilsvare en reduksjon i utslippene på rundt 7.000 tonn CO₂ årlig. Det tilsvarer omtrent 15 prosent av Felleskjøpets totale årlige utslipp.
Konkurransedyktig på kostnad
Felleskjøpet er en storbruker av transport i Norge, ved distribusjon til sine 110 butikker, og bulktransport av varer som kraftfor, korn og gjødsel ut til kunder.
Utslipp fra transportvirksomheten står for to tredjedeler av Felleskjøpets totale CO₂-utslipp. Derfor ser de etter å ha en tydelig rolle i utviklingen av transportsektoren, forteller Blytt.
– De alternativene som har materialisert seg frem til nå har vært dyrere enn fossile transportbærere. Nå har de sagt at de skal klare å flytte kostnaden ned. Det betyr høyere initiell kostnad, men for livsløpet skal de være konkurransedyktige, sier Blytt.
– Det er et spennende konsept, og noe som ikke finnes i omfang i dag. Her så vi en mulighet for å melde vår interesse, legger han til.
Reserveringen av lastebilene er ingen forpliktende posisjon, ettersom det ikke er nok håndfast informasjon ennå, forklarer Blytt.
– Men det er en reell interesse. Vi ønsker å være med på prosessen fremover.
Stor interesse for Nikola Tre
Det var i begynnelsen av november at Nikola Motors lanserte den hydrogen-elektriske lastebilmodellen.
Lastebilen har fått navnet Tre nettopp fordi det betyr tallet 3 på norsk, og er ment for det europeiske markedet.
Bare fem dager etter lansering hadde selskapet fått bestillinger for over 380 millioner dollar, tilsvarende 3,2 milliarder kroner, i det europeiske markedet.
De har imidlertid ikke gått ut med prisen på en lastebil. Heller ikke Blytt vet hva den vil komme på foreløpig.
– Vi har bare fått en vurdering på livsløpskostnad. Prismodellen er annerledes, og vi har heller ikke fått den fra leverandør, sier han.
Det norske hydrogenselskapet Nel er i tett samarbeid med Nikola om hydrogenladestasjoner verden over, og investerte senest i september fem millioner dollar i det amerikanske selskapet, som også er Nels største kunde.
- Dette er et stort og viktig tilskudd til det som utkrystalliserer seg til å bli en storsatsing på hydrogen i tungtransporten i Norge. Vi gratulerer Felleskjøpet med beslutningen, og ser frem til å jobbe med disse og en rekke andre større aktører i vår ambisjon om 1000 hydrogenlastebiler innen 2023, sier Kristian E. Vik, generalsekretær i Norsk Hydrogenforum.
Saken er hentet fra: