Bilen vil også bli tilgjengelig i en ren batteriversjon, opplyser Nikola-sjef Trevor Milton. Han forteller at Nikola Corporation har jobbet med pickup-programmet i mange år.
– Nikola har lagt inn teknologi for milliarder av dollar i lastebil-programmet, så hvorfor ikke benytte teknologien i en pickup også?
Han mener markedet er klar for å ta imot en arbeidshest som kan takle en krevende arbeidsdag uten å gå tom for energi.
Nikola-sjef Trevor Milton karakteriserer den nye pickupen som en arbeidshest . Foto: Nikola Corp
Et rullende kraftverk
Milton viser til at Badger er velegnet både til tauing og som energikilde for arbeidsmaskiner. Nikola-pickupen er designet for å kunne levere strøm til alt av verktøy, lys og kompressorer som et byggefirma har behov for på en byggeplass, påpeker han.
– Ingen annen elektrisk pickup kan fungere like godt som Nikola Badger, under de samme temperaturene og forholdene, sier Milton.
Mark Russell, president i Nikola Corporation, kaller bilen en "game changer".
– Den vil bidra til lavere kostnader for brenselcellekomponentene i lastebilene, mens vi akselererer utbyggingen av hydrogenstasjonen. At kundene våre får valgmuligheten til å bestille en ren brenselcelle- eller batteri-elektrisk versjon, hvis de ønsker det, vil bidra til at vi kan redusere kostnadene for alle, sier Russell.
– Logisk case for Nikola
Nikola planlegger å bygge 700 hydrogenstasjoner i Nord-Amerika. Lokasjonene for den første utrullingen av hydrogenstasjoner vil bli kunngjort i løpet av første kvartal 2020. Det norske hydrogeninfrastrukturselskapet Nel er partner med Nikola.
Når det bygges lastebilstasjoner for hydrogen er det enkelt å henge på en dispenser for personbiler, slik at også hydrogendrevne biler kan fylle på de samme stasjonene, påpeker Nel.
– Lanseringen av Badger er en logisk forlengelse av Nikolas business case, fremholder Nels konsernsjef Jon André Løkke overfor TDN Direkt.
Nikola Badger vil bli presentert for publikum under Nikola World 2020 i Phoenix, Arizona i september.
Spesifikasjoner Nikola Badger
Antall seter: 5
Brenselcelle: 120 kW
Batteri: 160 kWh litium-ion, lading kompatibel med bransjestandard
Akselerasjon 0-100 km/t: 2,9 sekunder
Rekkevidde: 1000 km som FCEV+BEV (hvorav 500 km på batteri)
Strømuttak for eksternt bruk: 15 kW
Toppeffekt: 906 hk (675 kW)
Kontinuerlig effekt: 455 hk (340 kW)
Dreiemoment: 1329 Nm
Slepekapasitet: 3,6 tonn