- Dette er enda et viktig steg i retning av den første fungerende verdikjeden for hydrogen i maritim sektor og vil bidra til at rederiene og vareeierne får den forutsigbarheten de trenger for å investere i utslippsfrie skip og fremdriftssystemer, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
Hvis ikke prosjektene blir gjennomført, må selskapene betale en bot på fem prosent av støttebeløpet, så det forplikter å akseptere Enova-støtten.
– Vi er svært glade for at prosjektene tar imot støtten innen fristen som ble gitt. Dette viser en stor forpliktelse fra selskapene til faktisk å gjennomføre prosjektene. At alle de fem prosjektene som ble tildelt støtte nå går videre med prosjektene er derfor en viktig milepæl for satsingen, sier Sigmund Størset, målansvarlig for hydrogen i Enova.
- Ved å gjøre hydrogenet tilgjengelig der fartøyene seiler langs kysten, blir det mulig å ta i bruk drivstoffet for å demonstrere teknologi, kutte utslipp og omstille maritim sektor mot lavutslippssamfunnet, sier han.
GreenH: - Overbevist om at hydrogenmarkedet kommer
GreenH står bak tre av prosjektene som ble tildelt støtte. I januar kom meldingen om at de har tatt investeringsbeslutning for prosjektet i Bodø, og nå har de akseptert støtten også for sine to andre prosjekter: Kristiansund og Slagentangen.
- Det å forplikte selskapene på denne måten er ikke en beslutning vi tar lett på, men både GreenH og Grieg New Energy er overbeviste om at hydrogenmarkedet kommer, sier Morten Solberg Watle, CEO i GreenH og styreleder i Norsk Hydrogenforum.
- GreenH er ikke i tvil om at Bodø, Slagentangen, og Kristiansund blir noen av de viktigste hydrogenknutepunktene i Norge. Arbeidet har startet på anlegget i Bodø, og nå jobber vi for fullt frem mot investeringsbeslutning mot slutten av 2025 for Kristiansund og Slagentangen, sier Watle.
HYDS: - Positive tilbakemeldinger fra lokalsamfunnet
Hydrogen Solutions (HYDS) er medeier i prosjektene i Florø og Egersund. Også disse prosjektene tar imot Enova-støtten:
- Vi er glade for å kunngjøre at våre prosjekter utvikler seg som planlagt. Teamet gjør en utmerket jobb med å utvikle dette, og med støtte fra Enova og full støtte fra vårt styre og eiere, går vi trygt videre, sier Thor Henrik W. Hagen, CEO i Hydrogen Solutions.
- Nylig holdt vi åpne informasjonsmøter som fikk positive tilbakemeldinger fra lokalsamfunnet. Markedet for hydrogen er i ferd med å modnes, og vi er glade for å være i forkant når det gjelder avtaksavtaler, sier han.
Prosjektene har ett års frist fra tildelingstidspunktet til å fatte den endelige investeringsbeslutningen, altså i november 2025. Anleggene forventes å komme i drift rundt årsskiftet 2027/2028.
Les saken fra november om tildelingen av støtte her.
Les pressemelding fra Enova her.