Foto: Eidesvik Offshore | Viking Energy vil bli utstyrt med en ammoniakk-forbrenningsmotor. I 2026 vil fartøyet operere på ammoniakk for Equinor.

Første ammoniakkdrevne offshorefartøy 

Forsyningsfartøyet Viking Energy, som har vært på kontrakt med Equinor siden levering i 2023, skal som første fartøy i kommersiell operasjon legge om til ammoniakk som hoveddrivstoff. Det innebærer en reduksjon i klimagassutslipp på minst 70 prosent. 

27 aug. 2024

Viking Energy vil bli utstyrt med en ammoniakk-forbrenningsmotor, og fra første halvdel av 2026 vil fartøyet operere på ammoniakk for Equinor. Kontrakten varer til 2030. 
 
- Ammoniakk anses som et lovende karbonfritt alternativ til fossile drivstoff for lengre overfarter, som forsyningsrutene i Nordsjøen. Viking Energy vil ta dette potensialet fra tegnebrettet til kommersiell bruk. I tillegg til å ha fartøyet på kontrakt, bidrar Equinor med finansiering av ombyggingen, heter det i en pressemelding fra Eidesvik Offshore.  
 
- Denne ombyggingen er muliggjort av støtte og investeringer fra Equinor. Vi er veldig glade for å samarbeide med en kunde som deler våre ambisiøse klimamål, i et prosjekt som kan bidra til å kickstarte en bredere bruk av ammoniakk i skipsfarten, sier administrerende direktør i Eidesvik Offshore, Gitte Gard Talmo.  
 
Det er Wärtsilä som skal levere ammoniakkmotoren og drivstoffsystemet. I tillegg til forbrenningsmotoren for ammoniakk er Viking Energy også demonstrasjonsfartøy i det EU-finansierte ShipFC-prosjektet for å pilotere ammoniakkdrevne brenselceller.