Foto: Guy Delsaut, Wikimedia Commons | Stortinget

Gjennomslag for midler til Fremtidens Hurtigbåt, men ikke nok 

Denne uken ble SV enig med regjeringspartiene om revidert nasjonalbudsjett (RNB). NHF fikk gjennomslag for mer midler til Fremtidens Hurtigbåt. – Jeg er glad for at NHF har fått gjennomslag, men de 50 millionene som er bevilget er antakelig ikke nok til at hydrogenbåten settes i produksjon, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.   

18 juni 2024

Prosjektet Fremtidens Hurtigbåt fikk bevilget 50 millioner kroner i form av en søknadsbasert ordning under Miljødirektoratet.

Hurtigbåt i sakte fart  

I RNB settes det av 50 millioner kroner til prosjektet Fremtidens Hurtigbåt, som er et samarbeid mellom fire fylkeskommuner og industriaktører. Med støtte fra Klimasats har prosjektet utviklet mer energieffektive skrog og hydrogendrevet hurtigbåt. Anbudet skulle starte i 2023, men prosjektet har stoppet opp fordi det mangler statlig finansiering. Fylkeskommunene er utålmodige, og Miljødirektoratet omtaler prosjektet som viktig for å sikre nullutslipp på rutene som er krevende å elektrifisere. NHF har ved flere anledninger etterlyst finansiering til å fullføre prosjektet med bygging av en hydrogendrevet hurtigbåt.  

- Det er gledelig å se at det settes av 50 millioner kroner til prosjektet, og jeg håper det betyr at fylkeskommunene kan videreføre arbeidet. Det er imidlertid fortsatt behov for nærmere 400 millioner kroner til å fullføre bygging og pilotperiode for hydrogendrevet hurtigbåt. Den kostnaden kan ikke fylkeskommunene bære alene, så her forventer jeg at regjeringen øker bevilgningen i statsbudsjettet for 2025, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.

Vil se på mulighetene

Nordland fylkeskommune samarbeider med Vestland, Trøndelag og Finnmark fylkeskommuner i Fremtidens Hurtigbåt. Odd Inge Bardal er Fylkesdirektør Transport og infrastruktur i Nordland fylkeskommune og leder i styringsgruppa for Fremtidens hurtigbåt. Også han er glad for en ekstra bevilgning i RNB og sier prosjektet nå vil se hvordan de kan arbeide videre mot bygging av hurtigbåtene:

- 50 millioner kroner er en god start, og vi vil arbeide videre for å få fullfinansiert utviklingsprosjektet. Det haster for oss å få utslippsfrie alternativer på våre hurtigbåtsamband. Vi gjør alt vi kan for at det gode arbeidet som er gjort i Fremtidens Hurtigbåt kan resultere i utslippsfrie hurtigbåter langs Norges kyst, sier Odd Inge Bardal. 

Ambisiøs havvindsatsning

RNB inneholder en verbal som innebærer en ambisiøs satsing på havvind. I statsbudsjettet for 2025 skal det foreslås et støtteprogram på minst 35 milliarder kroner som skal bidra vesentlig til utviklingen av flytende havvind, elektrifisering av petroleumsinstallasjoner og ivareta kraftbalansen på fastlandet.  
- Dette kan på sikt kan gi store muligheter også for hydrogennæringen, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.  
- Vi hilser velkommen alle tiltak som kan bidra til økt produksjon av fornybar energi så rakt som mulig. Havvind har også et stort potensial for offshore hydrogenproduksjon, så dette er veldig positivt. 
 

- Det er gledelig å se at det settes av 50 millioner kroner til prosjektet, og jeg håper det betyr at fylkeskommunene kan videreføre arbeidet. Det er imidlertid fortsatt behov for nærmere 400 millioner kroner til å fullføre bygging og pilotperiode for hydrogendrevet hurtigbåt. Den kostnaden kan ikke fylkeskommunene bære alene, så her forventer jeg at regjeringen øker bevilgningen i statsbudsjettet for 2025.

Ingebjørg Telnes Wilhelmsen