Foto: Ihne Pedersen | Ingebjørg Telnes Wilhelmsen

Gjennomslag for økt støtte til hydrogenstasjoner

Enova endrer programmet «Fyllestasjoner for tunge hydrogenkjøretøy» slik at maksimal støtte økes fra 10 til 30 millioner kroner. - I tråd med NHFs ønsker, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen. Støttegraden opprettholdes imidlertid på 40 prosent.

03 okt. 2024

Generalsekretær i NHF Ingebjørg Telnes Wilhelmsen er veldig fornøyd med at støtten til utbygging av hydrogenstasjoner nå økes:
- NHF har lenge påpekt at støtteprogrammet har hatt for dårlige vilkår, og det har hittil ikke ført til utbygging av stasjoner. Når maksimalbeløpet nå økes kraftig, er det i tråd med hydrogennæringens behov. Jeg tror det vil utløse investeringer i flere stasjoner, slik at vi er klare når hydrogenlastebilene kommer til neste år, sier Wilhelmsen. 
 
Hun er imidlertid overrasket over at ikke den maksimale støtteprosenten også økes: 
- Hydrogenstasjoner til tungtransport får lavere støttegrad enn ladestasjoner til tungtransport, som har inntil 80 prosent støttegrad. Det er urimelig at de to utslippsfrie teknologiene forskjellsbehandles, sier Wilhelmsen.

Fyllestasjonene skal være offentlig tilgjengelige og tilby fornybart hydrogen, mens de tidligere skulle være dedikert til det enkelte transportfirma. 
- Det er veldig bra at hydrogenstasjonene som skal bygges nå blir tilgjengelige for alle. Det betyr at flere transportører kan benytte samme hydrogenstasjon, akkurat slik det er på dagens truckanlegg. Jeg er glad for at Enova også her har lyttet til hydrogennæringen.
 
Enova inviterer til dialogmøte 24. oktober og signaliserer på programsiden at de vurderer å prioritere noen transportkorridorer. Det er foreløpig ikke oppgitt noen søknadsfrist. 
- Det er positivt at Enova inviterer til dialog og vil lytte til anbefalinger fra bransjen. Jeg håper de raskt avklarer søknadsfrist og den videre framdriften så vi får stasjonene raskest mulig i drift. Basert på trafikkdata har NHF foreslått noen aktuelle transportkorridorer, så det blir spennende å se hvilke strekninger som først får gleden av å tilby hydrogen til de transportselskapene som ønsker å gå front for å kutte utslipp, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
 
NHF oppfordrer alle interessenter til å melde seg på dialogmøte til Enova. Mer informasjon om møtet og programmet finner du her.
 
 

- Norsk Hydrogenforum har lenge påpekt at støtteprogrammet har hatt for dårlige vilkår, og det har hittil ikke ført til utbygging av stasjoner. Når maksimalbeløpet nå økes kraftig, er det i tråd med hydrogennæringens behov. Jeg tror det vil utløse investeringer i flere stasjoner, slik at vi er klare når hydrogenlastebilene kommer til neste år.

Ingebjørg Telnes Wilhelmsen 

 

Tor Kristian Haldorsen ved Vireons hydrogenstasjon i Hellesylt. Foto: NHF

 

Jan Carsten Gjerløw ved en hydrogenpumpe på IAA-messen i Hannover. Foto: NHF