- Vi har hatt trua og visst at det kommer til å fungere. Men det er uansett ekstra spennende når man starter opp maskinen, sier Vidar Sten-Halvorsen, daglig leder og deleier i det norske selskapet Applied Hydrogen AS, til Vei og Anlegg.
- Vi gratulerer Applied Hydrogen med verdenspremieren og et viktig bidrag for å gjøre de tyngste anleggsmaskinene utslippsfrie, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
Maskinen har vært under utvikling i tre år, og ble testet på diesel i starten for å kartlegge energiforbruket. Deretter kunne man beregne hvilken størrelse på brenselcellen som var nødvendig for fullgod ytelse.
– Maskinen drives av en el-motor. I normal drift vil den få det meste av energien fra brenselscellen, produsert på hydrogen. Når maskinen trenger ekstra mye energi, hentes dette fra batteriet, sier Sten-Halvorsen til Vei og Anlegg.
Maskinen skal vises på Vei og Anlegg-messen denne uken, og i slutten av året skal den ut på oppdrag for Veidekke. Det planlegges også produksjon av flere slike maskiner.