Luftfart er krevende å få over på fossilfritt drivstoff. Bruk av hydrogen kan redusere utslipp fra luftfarten uten at kapasiteten og rekkevidden reduseres.
Airbus har estimert at de kan ha hydrogenfly i kommersiell operasjon i 2035, men det er i dag utfordringer med tilgang og transport av hydrogen.
Ingebjørg Telnes Wilhelmsen ble utfordret på hvordan politikerne kan bidra til å bygge opp verdikjeder for hydrogen slik at det kan bli en sentral energibærer for norsk luftfart i fremtiden. Blant hennes innspill var:
- Det bør settes ambisiøse og konkrete mål for utslippsreduksjoner i luftfart.
- Offentlige anskaffelser med krav om bruk av hydrogen bør benyttes for å akselerere markedsintroduksjon, slik det er gjort på ferjer.
- RefuelEU Aviation må implementeres. Norge må ha tilgang til unionsdatabasen for fornybare og bærekraftige drivstoff.
- Det bør etableres et eget forskningsprogram for bærekraftig luftfart.
- Det bør også etablereres testfasiliteter for luftfart i Norge.
- Det er viktig med internasjonalt samarbeid, både for å utvikle regelverk, standarder og for å etablere partnerskap både på forsknings- og industrinivå.
- Vi må se bruk av hydrogen i luftfart i sammenheng med andre segmenter. Det gir økt samfunnsøkonomisk nytte.
I panelet var også Bent-Joacim Bentzen (statssekretær Sp, Samferdselsdepartementet) og Liv Kari Eskeland (Stortingsrepresentant H). Samtalen ble ledet av John-Ragnar Aarseth (Avinor).