Foto: NHF

- Hydrogen blir viktig for utslippsfri luftfart

På Arendalsuka deltok Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i en debatt om hydrogen og luftfart i regi av GreenH og Avinor. - Viktig at regjeringen legger til rette for at norske aktører kan delta i innfasingen av hydrogen, sier hun.

14 aug. 2024

Luftfart er krevende å få over på fossilfritt drivstoff. Bruk av hydrogen kan redusere utslipp fra luftfarten uten at kapasiteten og rekkevidden reduseres. 
 
Airbus har estimert at de kan ha hydrogenfly i kommersiell operasjon i 2035, men det er i dag utfordringer med tilgang og transport av hydrogen. 
 
Ingebjørg Telnes Wilhelmsen ble utfordret på hvordan politikerne kan bidra til å bygge opp verdikjeder for hydrogen slik at det kan bli en sentral energibærer for norsk luftfart i fremtiden. Blant hennes innspill var:

  • Det bør settes ambisiøse og konkrete mål for utslippsreduksjoner i luftfart.
  • Offentlige anskaffelser med krav om bruk av hydrogen bør benyttes for å akselerere markedsintroduksjon, slik det er gjort på ferjer.
  • RefuelEU Aviation må implementeres. Norge må ha tilgang til unionsdatabasen for fornybare og bærekraftige drivstoff.
  • Det bør etableres et eget forskningsprogram for bærekraftig luftfart.
  • Det bør også etablereres testfasiliteter for luftfart i Norge.
  • Det er viktig med internasjonalt samarbeid, både for å utvikle regelverk, standarder og for å etablere partnerskap både på forsknings- og industrinivå.
  • Vi må se bruk av hydrogen i luftfart i sammenheng med andre segmenter. Det gir økt samfunnsøkonomisk nytte.

I panelet var også Bent-Joacim Bentzen (statssekretær Sp, Samferdselsdepartementet) og Liv Kari Eskeland (Stortingsrepresentant H). Samtalen ble ledet av John-Ragnar Aarseth (Avinor).



Bruk av hydrogen kan redusere utslipp fra luftfarten uten at kapasiteten og rekkevidden reduseres. 

Ingebjørg Telnes Wilhelmsen