Hydrogendebatt i Dagsnytt 18

På selveste valgdagen braket generalsekretær Ingebjørg Telnes Wilhelmsen sammen med sivilingeniør og professor i fysikk Jon Samseth ved OsloMet, i en tøff hydrogendebatt på Dagsnytt 18.

13 sep. 2021


NKFs Ingebgjørg Telnes Wilhelmsen møtte OsloMet-professor Jon Samseth, hos Sverre Tom Radøy i Dagsnytt 18-studioet. Foto: skjermdump fra NRK

Samseth mener hydrogen allerede har tapt kampen mot batteribiler og viste blant annet til at Honda nå konsentrerer sin satsing sin på batterier.

Generalsekretær Ingebjørg Telnes Wilhelmsen forsvarte hydrogenbilsatsingen, ikke minst innenfor bruksområder der batteriene sliter med høy vekt og begrenset rekkevidde.

Hevder Tesla vinner

Tungtransport med hydrogen ble ikke levnet noen sjanse av Samseth: – Transport på bil – det løpet er gått, sa han.

Samseth forsvarte sin hydrogenskepsis ved hjelp av et fiffig grep; Han sammenlignet dagens hydrogenlastebiler med ryktene om fremtidige batterilastebiler.

– Batteriteknologien er kommet så langt at hydrogen ikke lenger har noen fordel. Neste år vil Tesla sette i produksjon en lastebil med 800 kilometer rekkevidde. Det blir en game changer, fastslo forskeren.

For så å følge opp med følgende påstand: – Alle som har en lastebilflåte vil ikke engang tenke på hydrogen, hevdet han.

– Det stemmer ikke, sa NHFs generalsekretær. Hun avviste OsloMet-forskerens spådommer.


Ingebjørg Telnes Wilhelmsen viste til den enorme internasjonale satsingen på hydrogen, samt den norske transportnæringens egne forventninger til hydrogenlastebiler. Foto: skjermdump fra NRK

Konkurransedyktig hydrogen

Ingebjørg Telnes Wilhelmsen viste til at bransjen jobber mot å gjøre hydrogen konkurransedyktig på pris i løpet av perioden 2025 og 2030.

– Asko, Bring og flere andre satser på hydrogenlastebiler. Jeg synes det er synd at vi sitter her og diskuterer to utslippsfrie alternativer, når det er de fossile alternativene som er problemet. Vi trenger både hydrogen og batteri, sa hun.

Samseth var i det minste enig med NHFs generalsekretær i at hydrogen blir viktig både for maritime næringer og for industrien:

– Det er en helt annen ball game. Til havs dreier seg om tyngre farkoster og lange distanser. Det er også et stort uutnyttet potensial i prosessindustrien. Der Norge bør satse, sa han.