Asko Midt-Norge er foreløpig alene om å benytte tyngre hydrogendrevne kjøretøy i Norge. Foto: Asko
Asko Midt-Norge har allerede fire hydrogenlastebiler fra Scania i et pilotprosjekt. Nå utvides flåten med to 50-tonns lastebiler med en rekkevidde som langt overgår det elektriske lastebiler klarer uten ladestopp.
– Vi anser hydrogenlastebiler som et godt supplement til batterielektriske lastebiler for å gjøre transporten vår utslippsfri, sier Jørn Arvid Endresen, direktør i Asko Midt-Norge.
- Pressemelding fra H2 Truck: Asko vil anskaffe hydrogenlastebiler
Anskaffelsen av de nye hydrogentrekkvognene, som forutsetter støtte fra Enova, skal bidra til at selskapet når sine utslippsmål.
Prosjektet H2 Truck har som mål å få 100 hydrogenlastebiler på norske veier, med tilhørende infrastruktur. Prosjektleder Jan Carsten Gjerløw håper den nye Asko-bestillingen vil utløse.
– I H2 Truck har vi god dialog med de store produsentene. Volvo, Daimler og Iveco er blant de som nå forbereder storskala produksjon av hydrogenlastebiler, forteller han.
I Sveits har allerede Hyundai har allerede levert et 50-talls lastebiler til Sveits. Hyundai og flere andre produsenter klare for å levere lastebiler til i Norge.
– Jeg er sikker på at vi snart ser flere transportaktører og vareeiere som vil anskaffe hydrogenlastebiler, sier Jan Carsten Gjerløw, daglig leder i Evig Grønn og prosjektleder for hydrogenlastebilprosjektet H2 Truck.
Generalsekretær Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i Norsk Hydrogenforum håper den hydrogensatsingen får en stor smitteeffekt – men det vil kreve utbygging av flere hydrogenfyllestasjoner.
– Det er gode nyheter at ASKO Midt-Norge, som alt har fire hydrogenlastebiler, nå vil utvide flåten sin. Vi vet at flere lastebilselskap er interessert i å ta i bruk hydrogenlastebiler. Men de kvier seg for å ta investeringsbeslutningen når det ikke finnes stasjoner tilgjengelig. Derfor haster å få på plass et program for etablering av hydrogenstasjoner, slik man blant annet har i Sverige og Tyskland, sier hun.