Hyundais nye hydrogenbil Nexo er avduket!

Det var store forventninger til Hyundais globale avduking av sin andre serieproduserte hydrogenbil på CES-messen i Las Vegas mandag 8. januar. Og med frislippet av navn og en del spesifikasjoner, kunne bilen også besiktiges av et stort kobbel av bilmedia som dekte presseseansen.

09 jan. 2018

Det er gledelig å kunne endelig se flere detaljer og at Hyundai Nexo blir en stor og romslig SUV med god kupe- og bagasjeplass, i tillegg til gode ytelser og ekstraordinær rekkevidde, som tidligere varslet.

 

Hyundai Nexo blir en teknologisk spydspiss for Hyundai som sammen med Toyota fremstår som de ivrigste pådriverne for hydrogen.

Mens ix35 Fuel Cell er basert på en eksisterende modell, er Nexo bygget for formålet fra bunnen av på en dedikert plattform.

 
 

Uten å si etter hvilken målemetode, men vi kan vel anta at det er gjennom NEDC, oppgis rekkevidden til 800 kilometer på full tank. Det er en økning på rundt 30 prosent sammenlignet med ix35. Det gjenstår å se tilsvarende tall fra den nye europeiske måleenheten.

Hyundai sier Nexo kan startes i løpet av 30 sekunder i så lave temperaturer som - 29 grader celsius, og kan kjøres selv når termometeret viser hele 49 minusgrader.

Elmotoren yter 120 kW (163 hk) – opp fra 100 kW i ix35. Dermed gjør den null til hundre på 9,5 sekunder, som er en reduksjon på tre sekunder. Energitettheten på brenselcellen øker med 50 %, så systemet blir mer kompakt, samtidig som systemeffektiviteten går opp med 5,1 % sammenlignet med ix35.

Med en lengde på 467 cm, en bredde på 186 cm og en høyde på 163 cm er den 26 cm lengre og vel 3cm bredere, men litt lavere enn ix35. Akselavstanden er strukket med 15 cm til 279 cm.

Hvor stort bagasjerommet er, er for tidlig å si men ut fra bilder blir det betydelig større enn ix35. Det er ingen tvil om at Nexo er både mer elegant og langt mer praktisk enn ix35 Fuel Cell.

Bilene som stilles ut i Las Vegas har en del innovasjoner på den autonome fronten, som blindsone-monitor som benytter kameraer rundt hele bilen, samt automatisk filholder som styrer bilen automatisk i hastigheter mellom null og 145 km/t.

Og selvsagt kan den parkere automatisk mens du står på utsiden og følger med.

Hyundai Nexo skal på markedet tidlig 2018, men vi vet foreløpig ikke mer om hvor den skal selges, men det kommer signaler om at Europa vil være prioritert. Hyundai Norge har hatt god suksess med ix35 Fuel Cell - 38 slike ble registrert i fjor, og salgstakten i Norge har blitt lagt merke til. Så Norsk Hydrogenforum mener det er stor sannsynlighet for at vi får bilen til Norge i løpet av sommeren eller tidlig høst 2018.

 

Endelig en hydrogenbil hvor du kan velge mellom mange fjonge farger - white cream, cocoon silver, copper metallic, titanium grey og og dusk blue. 

 
 
 

 

 
img img img img img img
img img img img img img
img img img img img img
img img img img
22 bilder i galleri

Offisielle bilder fra Hyundai. Teksten er delvis hentet fra Bilnorge.no fra denne saken:

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=49217 

Flere bilder fra cnet.com:

hyundai-fuel-cell-prototype-2018-100124
Bilens tre like hydrogentanker sett fra undersiden.
Bilder: Antuan Goodwin/Roadshow/Cnet

hyundai-fuel-cell-prototype-2018-120306

Et elegant og stilrent førermiljø



Ikke lett å se detaljert størrelse her men betydelig større bagasjerom enn Hyundai ix35.

hyundai-fuel-cell-prototype-2018-163332
Et ryddig skjermdisplay hvor "speedometerdelen" og navi-system henger sammen.

Se flere bilder, en første kjøretest og ytterligere tekniske detaljer på:

https://www.cnet.com/roadshow/news/we-drove-hyundais-new-hydrogen-prototype-to-ces-2018/