IAA Transportation i Hannover er verdens største messe for nyttekjøretøy med nesten 1500 utstillere. I regi av prosjektene Next Wave og H2Truck ble det under årets messe arrangert møter med åtte lastebil- og utstyrsprodusenter for en nordisk delegasjon på over 20 personer.
Det mest slående i år er hvor mange flere utstillere som har hydrogen på programmet. Her er det mange leverandører av diverse komponenter, tanksystemer, brenselceller og kjøretøy. Det lover bra for utviklingen av verdikjedene!
- Det er også positivt å se at de store lastebilprodusentene alle tydelig kommuniserer at de utvikler lastebiler både med hydrogen brenselceller og forbrenningsmotor. Det betyr at vi vil se hydrogenlastebiler som passer for de fleste formål i årene som kommer, sier Lin April Løstegård, prosjektleder for Next Wave.
Det vil ta noe tid å få bilene kommersielt tilgjengelige i større volumer, og det er fortsatt en stund fram til vi ser volumer av hydrogenlastebiler fra de fleste produsentene.
- MAN skal produsere mer enn 200 hTGX i 2025. Fra MAN sin side ble det understreket at Norge og Island gjennom Next Wave og H2Truck har vært avgjørende pådrivere for at lastebilene faktisk blir produsert, og 100 av disse kommer som kjent til Norge fra neste år, sier Jan Carten Gjerløw.
På IAA ble det også kjent at MAN blir tildelt Truck Innovation Award 2025 for MAN hTGX, en lastebil med forbrenningsmotor for hydrogen.