Foto: Ihne Pedersen | Ingebjørg Telnes Wilhelmsen

Kronikk: Hydrogen – en viktig del av løsningen

På tross av at enkelte storskala hydrogenprosjekter er satt på vent og flere aktører har utsatt sine ambisjoner, har den norske hydrogennæringen oppnådd flere viktige milepæler i løpet av det siste året. Det skriver Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i en kronikk i E24.

23 jan. 2025

E24s børskommentator Roar Valderhaug bekymrer seg for utviklingen i norsk hydrogennæring. Behøver han det?

Kronikk i E24 av Ingebjørg Telnes Wilhelmsen (les den også her).

Hydrogennæringen er allerede i gang med å kutte utslipp og skape verdier.

På tross av at enkelte storskala hydrogenprosjekter er satt på vent og flere aktører har utsatt sine ambisjoner, har den norske hydrogennæringen oppnådd flere viktige milepæler i løpet av det siste året.

Hydrogen bidrar med svært verdifulle utslippskutt i en rekke sektorer. I juni åpnet Yara sitt nye hydrogenanlegg på Herøya, som ved å erstatte naturgass med fornybart hydrogen reduserer CO₂-utslippene fra gjødselanlegget med 41.000 tonn årlig. Som verdens første åpnet Veidekke i fjor sin andre fabrikk for hydrogenbasert produksjon av asfalt. Hydro har også besluttet å resirkulere aluminium med bruk av hydrogen fra 2026.

I skipsfarten bygger Myklebust Verft to hydrogenferger som skal gå på Vestfjorden-sambandet. Fra 2026 skal fartøyet «Viking Energy» forsyne Equinors plattformer med ammoniakk som drivstoff. I 2024 har Enova gitt tilsagn om støtte til 24 hydrogen- og ammoniakkfartøy.

Etter at lastebilprodusenten MAN annonserte at de vil levere inntil 100 hydrogenlastebiler til Norge i 2025, har alle de store lastebilprodusentene annonsert utrulling av egne modeller. Vireon åpnet i september Norges første åpent tilgjengelige fyllestasjon for tungtransport, og et nettverk av fyllestasjoner er under planlegging.

Hydrogen erstatter diesel på anleggsplasser, og Norge tar en posisjon for å bli et testmarked for hydrogen som drivstoff i luftfarten.

Bare i løpet av det siste året har fem produksjonsanlegg for hydrogen kommet i drift, og det er tatt investeringsbeslutning på tre nye produksjonsanlegg som vil komme i drift i 2025–2027.

Dette viser at hydrogennæringen allerede er i gang med å kutte utslipp, noe som bidrar til å utvikle ny industri og styrke konkurranseevnen i eksisterende industri.

Valderhaug har rett i at det er krevende tider, og det er utfordringer knyttet til økte kostnader og rentenivå, uklart regelverk og mangel på langsiktighet i virkemidlene. Samtidig viser en rapport utarbeidet av Multiconsult for Energidepartementet at omsetningen i den norske hydrogennæringen nesten er doblet fra 2022 til 2023.

Globalt har det vært en syvdobling av prosjekter som har tatt investeringsbeslutning de siste fire årene – en økning fra 10 milliarder dollar til 75 milliarder dollar, ifølge en rapport fra Hydrogen Council.

Dette viser at vi ikke kommer utenom hydrogen.

Det er krevende å etablere nye industrielle verdikjeder. Dette har vi tidligere sett i forbindelse med oppstarten av vannkraft og olje og gass. Situasjonen på børs gir ikke det fulle og hele bildet av norsk hydrogennæring. Det er og vil være naturlige svingninger i oppskaleringen av hydrogen, som i andre næringer.

For investorer er forutsigbarhet i markedet helt avgjørende. Det må både næring og politikk bidra til, og vi er godt i gang.