Foto: NHF | Lukas Walter, Senior Vice President Sales Truck i MAN under lanseringen av de 100 hydrogenlastebilene som kommer til Norge i 2025

MAN med stor lansering av hydrogenlastebiler

- Vi må dra i samme retning for en nullutslippsfremtid. Disse lastebilene gjør jobben sin, går veldig stille og har ingen klimagassutslipp, sa Lukas Walter, Senior Vice President Sales Truck i MAN under lanseringen av de 100 hydrogenlastebilene som kommer til Norge neste år. 

23 mai 2024

Hydrogenlastebilene ble lansert på et arrangement i regi av MAN og Vireon i Lillestrøm, ledet av Jan Carsten Gjerløw, prosjektleder i H2Truck. 

 
 
Statssekretær Cecilie Kroglund fra Samferdselsdepartementet fikk æren av å avduke hydrogenlastebilen. Hun roste i sitt innlegg MANs arbeid med å samle hele verdikjeden for hydrogen til lanseringen, og påpekte at hydrogen kan bli et postivt bidrag i Norge, på grunn av vår krevende topografi og langstrakte land.  
- Alle løsninger som kan bidra til klimakutt er velkomne hos regjeringen. Vi er teknologinøytrale, men er nysgjerrige på hydrogen, sa hun.  
 
Johnny Martinsen, produktsjef i MAN Norge presenterte lastebilen.  
- De har vært testet i Nord-Sverige, Alpene og Spania, og forbruket av hydrogen stemmer overens med hva vi tidligere har kommunisert. Bilene har forbrenningsmotor, som er en kjent og velprøvd teknologi.  


 
Ingebjørg Telnes Wilhelmsen deltok i panelsamtale med Grønt Landtransportprogram ved Bjørn Røst Kjørmo og Norges Lastebileier-Forbund ved Knut Gravråk. Røst Kjørmo etterlyste forutsigbare støtteordninger, mens Gravråk ønsket at offentlige søknadsprosesser kunne rigges for små bedrifter, enkelt og forståelig. Ingebjørg Telnes Wilhelmsen viste til NHFs prosjektoversikt viser at det er planlagt hydrogenproduksjon på 59 steder i Norge.  
- Vi må ta i bruk alle utslippsfrie metoder for å nå klimamålene. Hydrogen og el utfyller hverandre og hydrogen må med i regjeringens tungbilpakke, sa hun. 
 
Enovas Astrid Lilliestråle viste til at de har 40 aktive støtteprogrammer i dag, og at utslippsfri landtransport er en av de største satsningene.  
- I år er hydrogen en stor satsning for Enova, sa Lilliestråle.

I Norge har Vireon så langt fått tilsagn om støtte fra Enova til fire fyllestasjoner. Under lanseringen kunne Lilliestråle komme med enda en nyhet:
– Det er veldig gledelig å kunne fortelle at Vireon i dag har fått støtte til to nye stasjoner, på Vinje og på Lørenskog, sa Lilliestråle. Se egen sak her.
 
Transportaktørene var representert ved Henrik Kolsrud (Litra), Bjørn Røstad (SR Group), Ståle Aaheim (NH Transport) og Ståle Valstad (DNB). Aktørene var samstemte i sine ønsker om økt forutsigbarhet i virkemidlene og behovet for et godt nettverk av fyllestasjoner.  
 
Hydrogenprodusentene stilte med Per Øyvind Voie (Vireon) og Jens Berge (Norwegian Hydrogen). De presenterte hydrogenkorridorene som er planlagt i Norge fra neste år og fra 2027. 
- Vi har alle bestanddelene som skal til for å rulle ut mye mer, sa de.