Det fikk da den norsk-islandske delegasjonen på 19 personer fra blant andre ASKO, Litra, ColliCare, Transport-formidlingen og Everfuel bekreftet, da de møtte lastebil- og utstyrsprodusenter på høyt nivå – for å se hva de har å tilby. Messebesøket ble organisert av H2 Truck og Next Wave.
– Det som var slående på årets messe var fokuset på elektrifisering – med batterier og hydrogen. Det er ingen tvil om at fremtiden er nullutslipp, og at vi de nærmeste årene får se et godt utvalg av modeller med begge drivlinjer, sier prosjektleder for Next Wave, Lin April Løstegård.
Daimler fronter både el og hydrogen
Daimler som var første stopp, presenterte planene for hydrogenlastebilen GenH2. Den ble vist fram for aller første gang, på messen. Lastebilen som nå testes på tyske veier, skal distribueres i et hundretalls kunder i 2025, før serieproduksjonen starter i 2027.
Daimler vil bruke flytende hydrogen, men kan også levere 700 bar komprimert dersom det viser seg at det blir etterspurt. Selskapet presenterte også utfordringer som lastebilprodusentene må overfkomme for å nå CO2-standardene som EU har satt. Utslippsfrie lastebiler er avgjørende for å kunne nå målene i 2025.
I november legger for øvrig EU fram nye, strengere CO2-standarder for lastebilprodusentene. Det ble for øvrig gjort et poeng av at Daimler satser både på el og hydrogen.
– Den som kun står på ett bein står ikke særlig stødig, påpekte Manfred Schuckert i Daimler.
Anil Reddi, ansvarlig for Quantron as a Service og Jan Carsten Gjerløw, prosjektansvarlig for H2 Truck har god tro på at Quantrons hydrogenlastebil kan bli populær i det norske markedet.
Quantron leveringsklar i 2023
Quantron viste for første gang fram sin hydrogendrevne trekkvogn, QHM FCEV. Denne vil bli produsert med norsk spesifikasjon. De første bilene kan leveres i 2023. Rekkevidden er mellom 700 og 1.500 km, avhengig av konfigurasjonen med 56 eller 116 kg hydrogen om bord.
Quantron QHM FCEV er den første hydrogenlastebilen med Ballards nye brenselcelle FCmove™-HD+ som er rettet mot tungtransport. Brenselcellen er på 120 kW. Quantron-lastebilen er satt opp med to av disse.
– Quantron er en meget spennende aktør, sier Jan Carsten Gjerløw, som er prosjektleder i H2 Truck.
Etter innspill fra norske transportselskap har Quantron kommet opp med spesifikasjoner han tror vil være svært attraktiv for norske brukere. Samarbeidet med Ballard, som kan vise til gode erfaringer fra bruken av sine brenselceller i tyngre kjøretøy, vil også bidra til mange vil vurdere denne lastebilen.
– Dessuten er Quantron tidlig ute, med mulighet for levering allerede i 2023. Det er nok en fordel når mange av de mer etablerte produsentene snakker om andre halvdel av tiåret for større volumer av sine lastebiler, sier Gjerløw.
Nikola kommer i 2024
Nikola har vært høyt oppe og langt nede de siste årene, og mange har avskrevet selskapet som en flopp. På IAA Transportation ble dette langt på vei gjort til skamme av selskapet.
Under messen fikk publikum anledning til å prøvekjøre den batterielektriske versjonen av Nikola Tre. Betaversjonen av hydrogenutgaven, Nikola FCEV, ble også viset frem. Den er allerede blitt grundig testet i California, der den skal ut i markedet neste år. I Europa er det Iveco som skal distribuere Nikola Tre. Iveco lover å ha hydrogenversjonen klar til salg i løpet av første halvår 2024.
– I H2 Truck prosjektet har vi fått god dialog med Iveco og jobber nå for å posisjonere Norge som tidlig bruker av også denne lastebilen, sier Jan Carsten Gjerløw.
Han tror både den batterielektriske og hydrogendrevne versjonen av Nikola Tre kan bli populær i det norske markedet.
– Vi trenger både batterier og hydrogen for å nå utslippsmålene i veitransporten. At Nikola er tidlig ute med begge versjonene er interessant for norske transportselskap som er utålmodige etter å ta i bruk utslippsfrie lastebiler, sier han.
Hydrogen i forbrenningsmotor
MAN hadde ikke med seg hydrogenlastebiler til IAA, men er godt i gang med utviklingen. Selskapet satser på to varianter; hydrogen ICE (forbrenningsmotor) og hydrogen FCEV (brenselcelle).
ICE-versjonen er først i løypa. Planen er å kunne levere de første ICE-bilene allerede i 2023/2024. Brenselcelle-versjonen forventes i 2027.
– MANs nye forbrenningsmotor bruker også kun hydrogen, det er ingen innblanding av diesel, og den anslås å bli langt billigere enn FCEV-versjonen. I tillegg skal den ha nesten like høy energieffektivitet, sier Lin April Løstegård.
Det er allerede avtalt et oppfølgingsmøte med MAN om kort tid. New Wave-partnerne NHF og Icelandic New Energy vil – sammen med H2 Truck-prosjektet – diskutere mulighetene for å få en distribusjon av MAN-lastebilen til nordiske land.
– Jeg tror denne bilen kan bli svært interessant for selskap som raskt ønsker å få ned utslippene sine, til en billigst mulig kostnad, sier Løstegård.
Både hun og Jan Carsten Gjerløw er godt fornøyd med utbyttet av besøket til IAA-messen. De fikk møte mange av de sentrale personene som er involvert i utvikling og distribusjon hos produsentene.
– Vi fikk et godt innblikk i hva vi kan vente oss av kjøretøy de kommende årene. Den stor interessen som ble vist for å få bilene distribuert til Norge, gjør at vi ser lyst på mulighetene framover, sier Gjerløw.