- Å jobbe for hydrogen er mer som et maraton enn en sprint. Utholdenhet er en viktig faktor for suksess, sa Lin April Løstegård.
Prosjektet Next Wave startet opp i 2019 med et fokus på tungtransport, busser og anleggsmaskiner på hydrogen i Norden. Målet var blant annet å kartlegge nødvendige tiltak for å øke etterspørselen i markedet. Senere er horisonten utvidet til også å gjelde infrastruktur og synergier mellom tungtransport og maritim sektor for å skape utslippsfrie transportkorridorer.
Norden har 28 millioner innbyggere til sammen, og er det tiende største “landet” i Europa. Det er derfor svært viktig at vi sammen legger til rette for utslippsfri grensekryssende trafikk i hele regionen, både til sjøs og på land.
Next Wave er delfinansiert av Nordic Innovation og prosjektet begynner nå på sin fjerde og spennende fase.
- Vi trenger treffsikre virkemidler og forutsigbarhet. For eksempel må det etableres flere fyllestasjoner langs hovedfartsårene, noe Sverige allerede har, sa Lin April Løstegård.
- MAN skal produsere 200 hydrogenlastebiler, hvorav 100 skal til Norge og 20 til Island. Dette hadde ikke skjedd uten det nordiske initiativet med Norge og Island i spissen, og det er et veldig godt eksempel på hva nordisk samarbeid kan føre til, sa hun.