NHF har så langt deltatt på høringer om statsbudsjettet i finanskomiteen, energi- og miljøkomiteen og næringskomiteen.
- Vi ser at investeringsbeslutninger skyves ut i tid og viktige storskala hydrogenprosjekter blitt satt på vent, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen. På Stortinget la hun blant annet frem tre viktige tiltak som må på plass:
- Det må settes av 1 milliard kroner i nasjonale midler til hydrogenbanken i EU. Det vil sikre etablering av inntil 4 produksjonsanlegg av betydelig størrelse i Norge, og ifølge våre beregninger vil det kunne redusere CO2-utslippene med inntil 450.000 tonn i året. Dette er en kostnadseffektiv ordning, som er klar for bruk.
- Satsningen på punkutslippsprogrammet under «Industri 2050» må videreføres til neste år. I budsjettforliket for 2024 ble det enighet om en styrket satsing på dette programmet for å kutte store utslipp i industrien. Regjeringen følger ikke opp denne satsingen og gir ingen nærmere begrunnelse. «Industri 2050» må inn igjen i budsjettet for å sikre at norske bedrifter opprettholder sin grønne konkurransekraft.
- Det må stilles flere utslippskrav i maritim sektor. Det er veldig bra at det kommer krav til nullutslipp på ferger, men regjeringen sleper bena etter seg når det gjelder krav til utslippsfrie hurtigbåter, offshorefartøy og fartøy i havbruksnæringen. Nylig ble nullutslippskrav i verdensarvfjordene utsatt til 2032 for store skip, til tross for Stortingets vedtak. Klimakrav er et av de mest kraftfulle verktøyene myndighetene har for å bidra til at det etableres et marked for hydrogen.