Fra 2026 er det kun fartøy og ferger under 10.000 bruttotonn som må seile utslippsfritt. Dermed slipper blant annet alle skip i Hurtigruten og Kystruten å forholde seg til kravet nå.
Til NRK sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen:
- En rekke aktører planlegger å etablere hydrogenproduksjon langs Norges kyst, men de trenger et marked. Det må regjeringen være med på å skape. Myndighetene har en helt sentral rolle som kravstiller og driver for den grønne omstillingen, så her snubler regjeringen i klimapolitikken.
Hun er oppgitt over at regjeringen ikke utnytter en gyllen mulighet til å bidra til omstilling i maritim sektor og få nødvendige utslippskutt i de sårbare verdensarvfjordene.
Les pressemelding fra Klima- og miljødepartementet her .
Regjeringen begrunner avgjørelsen blant annet med at det ikke eksisterer tilstrekkelig teknologi for de største skipene ennå. Dette er Telnes Wilhelmsen kritisk til.
- Det mangler ikke eksempler på at teknologien faktisk finnes. Blant annet har Havila investert store summer i sine nybygde kystruteskip for å møte fremtidens krav og reguleringer. Når regjeringen skyver nullutslippskravet for de største skipene hele seks år fram i tid fjerner regjeringen motivasjonen for grønn omstilling, sier Telnes Wilhelmsen.
Regjeringen sidestiller biogass med nullutslipp. Også dette mener Telnes Wilhelmsen er uheldig.
- Biogass kutter utslipp og blir viktig i flere segmenter, men EU definerer ikke biogass som nullutslipp, og jeg frykter at dette vil forsinke omstillingen i maritim sektor.