Snart slutt for naturgass -storstilte hydrogenplaner for tungtransport hos Daimler

Daimlers elektrifiseringssatsing har vært kjent en stund, men i dag presenterte de planer for å gå enda lengre - med å faktisk sette en sluttdato for fossilbaserte motorer senest innen 20 år - i 2039.

25 okt. 2019

I dag kom igjen - en stor milepæl for europeisk bilindustri, hvor også Mercedes begynner å planlegge utfasing av forbrenningsbaserte fremdriftssystemer: Daimler AG sier i dag at de avslutter utviklingen av naturgassdrevne lastebiler for å samle ressurser for elektriske og hydrogenbaserte rigger som kan fremme målet om å tilby en CO2-nøytral flåte i hovedmarkedene innen 2039.

Dette skal gjøres gjennom en forsterkning ved å gå "all in" med batteri- og hydrogenelektriske løsninger i tungtransporten, og ikke bruke mer utviklingsressurser på forbrenningsmotorer.

Mercedes-Benz Actros Mercedes-Benz Actros semi-autonoms trekkvogn (Foto: Bloomberg).

Verdens største lastebilprodusent jobber allerede med batteri-elektriske versjoner av en rekke kommersielle kjøretøyer, inkludert den kraftige Mercedes-Benz eActros som er satt til å starte produksjonen i 2022. Videreutviklet hydrogenvariant vil følge en gang etter 2025.

"Naturgassmotorer er baserte på fossilt brensel og er derfor en overgangsteknologi på vei til en CO2-nøytral transport," sa Daimler lastebilsjef Martin Daum 25. oktober i en tale på en konferanse i Berlin. Det er lite fornuftig å "bruke mye penger på noe som ikke har en langsiktig fremtid, når vi kan bruke pengene mye bedre andre steder."

Hydrogendrevne kjøretøyer bør være tilgjengelige innen slutten av det neste tiåret, sa Daimler.

Lastebilindustrien, akkurat som bilprodusenter, er under press for å rydde opp i kjøretøyutviklingen. Fortsatt er det lite annet valg enn å møte stadig strengere regulering og et globalt press for å håndtere klimaendringer.

"Spesielt når det gjelder klimaendringer, har vi sett at ting ikke kan fortsette slik, og at vi som bilindustri er en del av samfunnet, og på grunn av dette har vi plikt til å gjøre noe med det," administrerende direktør for Porsche Oliver Blume sa 25. oktober på en konferanse i Stuttgart.

Daimlers kommersielle kjøretøyvirksomhet, inkludert Freightliner-merket i Nord-Amerika, Mercedes-Benz lastebiler i Europa og Fuso i Asia, møter økende press fra ambisiøse konkurrenter som bl.a. Volvo, Tesla, Nikola og Hyundai. Daimler gjorde derfor i år om tungbil-divisjonen til en uavhengig juridisk enhet for å gjøre den omstillingsdyktig, som en del av en bredere foretaksrevisjon.

Lastebilsjef Daum har intensivert arbeidet med å kutte kostnader for å kanalisere midler mot nye teknologier. Enheten startet serieproduksjon av en elektrisk bybuss i fjor kalt E-Citaro, og deres japanske Fuso-brand (med Mitsubishi-logo i grillen)  presenterte nylig en 7,5 tonners lastebil med brenselcelle-elektrisk drift på Tokyo Motor Show i Japan.

"Reellt karbonnøytral transport fungerer bare med batteri-elektrisk eller hydrogenbasert drivlinje," sa Daum på konferansen. "Dette kan bare oppnås hvis det skapes konkurransedyktige betingelser for CO2-nøytral transport for våre kunder når det gjelder kostnader og infrastruktur", avsluttet han.

Kilde:

https://www.ttnews.com/articles/daimler-dumps-gas-powered-truck-bid-build-co2-neutral-fleet