Med sterkt økende salg batterielektriske og plug-in hybridbiler, har bensinstasjonsbransjen begynt å merke tildels betydelig fall i salget av bensin og diesel, spesielt der bompengeforhold og demografi har ført til svært høyt elbilsalg. Bærum Budstikke meldte i romjula om hele 17% nedgang de siste to årene i Asker og Bærum.
Når bilbransjen nå melder større satsing på nullutslippsbiler framover og ventelistene for elbiler vokser, vil denne trenden bare forsterkes. Samtidig er det mange som trenger mer energi på tanken, og optimismen og interessen for mer nullutslipp og innfasing av hydrogen i transportsektoren vokser kraftig, noe stasjonsoperatørene ser ut til å merke seg.
Finskeide St1, satser i første omgang nå på ladeutbygging på sine viktigste stasjoner for å dekke en voksende etterspørsel etter nullutslippsdrivstoff, kunne broom.no melde på mandag. Men samtidig sier de følgende: - St1s mål er å tilby energi til alle veifarende, uansett om de trenger strøm, biogass, hydrogen, bensin eller diesel, sier kommunikasjonsrådgiver Wilhelm Kiil Rød i St1.
– Vår ambisjon er å redusere CO2-intensiteten i all energien vi leverer. Et godt ladetilbud er en viktig del av strategien for å kutte utslipp, og vi anser også biodrivstoff som en svært viktig del av løsningen, sier Rød til broom.no.
Økt utvalg av hydrogenbiler fra 2020
Men med Regjeringens ambisiøse mål om kun salg av nullutslippsbiler fra 2025, er det ikke usannsynlig at satsingen på biodrivstoff blir kortvarig før hydrogen kommer raskt etter. De tyske bilprodusentene, med Mercedes og Audi i spissen - sistnevnte på vegne av hele Volkswagen-konsernet, varslet i fjor økt satsing på hydrogen framover. Toyota og trolig også Lexus, presenterer minst en ny modell til Tokyo-OL i 2020. Audi inngikk i fjor sommer et tungt samarbeid med Hyundai for å "catche opp" på asiatenes forsprang, med mål om lanseringer fra rundt 2021.
‒ Brenselscelle er den mest systematiske måten å kjøre elektrisk på. Vårt veikart for hydrogenbiler inkluderer nå en sterk partner i Hyundai, og for å få et gjennombrudd med en slik teknologi er det smart å inngå partnerskap for å kutte kostander, sier Peter Mertens hos Audi.
Avtalen, som innebærer et flerårig samarbeid med deling av et bredt spekter av komponenter og teknologi for hydrogenelektriske biler, er av avgjørende betydning for å skape større aktivitet og etablering av et underleverandørmarked, som er en kritisk faktor for å få til en rask vekst for økt innovasjon, utvikling og salg av hydrogenbiler. Og selv om avtalene er signert av bilmerkene Hyundai og Audi, vil det selvsagt også gi positive effekter for Kia Motors og Volkswagen-gruppen. Avtalen er altså ikke begrenset kun til de to bilmerkene.
Når mer detaljer kommer om hvordan hvordan modellutvalget ser ut og salget av storskala-produserte hydrogenbiler kan forberedes, ønsker Norsk Hydrogenforum St1 og andre drivstoffleverandører hjertelig velkommen inn i den spennende voksende norske hydrogenbransjen.