Se kronikken i Teknisk Ukeblad eller les den her:
Staten spør etter nullutslipp fra hurtigbåter, og hydrogen er det enkle svaret på det. Fire fylkeskommuner og flere norske selskaper er ferdig med utvikling og testing, med statlig støtte, men får ikke støtten som trengs for å kjøpe selve båtene. Det er sløsing med statlige midler.
Fylkeskommunene Vestland, Finnmark, Nordland og Trøndelag har gått sammen med norske selskaper om å designe helt nye båter, noen hydrogendrevne og noen med skrog som halverer energibehovet. I sum gir det null utslipp av klimagasser.
Norske verft kan her ta en ledende rolle globalt. Fungerer båtene på den røffe norskekysten, fungerer de hvor som helst i verden. Fylkeskommunene og selskapene er klare til å fullføre prosjektet og bidra til et nytt norsk industrieventyr. Anbudet om to nye båter skulle starte i 2023, men det ble bråbrems fordi det mangler statlig finansiering.
Prosjektet fikk 75 millioner kroner til den innledende utviklingsfasen, men dette er tapte penger hvis ikke prosjektet fullføres. Prosjektet trenger statlig finansiering til å dekke merkostnadene som kommer når man skal bygge helt nye prototyper. Det innebærer en økonomisk risiko som staten må være med å dekke. Til gjengjeld får vi hurtigbåter som går like fort som de gamle, men uten utslipp.
Hurtigbåt er det eneste reelle transportmiddelet for mange øyområder langs kysten.
Med nye utslippsfrie båter får vi miljøvennlig og effektiv transport langs hele norskekysten, men uten statlige midler det siste stykket, risikerer vi at prosjektet legger til kai for godt.