Wrightbus som blant annet trafikkerer ordinære ruter i London med sine hydrogenbusser. Passasjerene på fortauet er Kristian E. Vik (t.h.) i Norsk Hydrogenforum og fra Kunnskapsbyen Lillestrøm, Jon Eriksen og Daniel Bügel. Foto: Kunnskapsbyen Lillestrøm
Partnerskapet er et svar på de politiske nullutslippsmålene, forklarer Jacob Krogsgaard som leder det nye konsortiet.
Han viser til at hydrogenelektriske busser er blitt demonstrert Europa i over ti år og at teknologien er pålitelig, effektiv og helt utslippsfri. Utfordringen for næringen er å skalere opp produksjonen for å gjøre brenselcellebusser rimeligere, understreker han.
– H2Bus Consortium vil gjøre det mulig. Med brenselcellebusser til under 375.000 Euro (NOK 3,7 millioner), bussvedlikehold til 3 kr/km og hydrogenfylling til 60 kr/kg, vil dette bli det rimeligste alternativet for nullutslippsbusser, påpeker Krogsgaard.
Det nye hydrogenbusskonsortiet vil samarbeide tett med H2Bus Europe-prosjektet om distribusjonen av 600 brenselcellebusser og en rekke Nel-hydrogenstasjoner til blant andre Danmark, Latvia og Storbritannia.
– Vi ser frem til å samarbeide med Jacob Krogsgaard og de øvrige partnerne om å utvikle det viktige og lovende marked for brenselcellebusser i Europa, sier administrerende direktør Jon André Løkke i Nel.
- Lenke til børsmelding fra Nel om H2Bus Consortium
Everfuel – der Nel er minoritetsaksjonære – vil eie og drive hydrogenverdikjeden i H2Bus Consortium, basert på kjøpe av utstyr utelukkende fra Nel Hydrogen.