Foto: Ihne Pedersen| Ingebjørg Telnes Wilhelmsen, Torgeir Knag Fylkesnes og Kari Elisabeth Kaski

SV møtte bransjen rett før budsjettforhandlingene med regjeringen

Kort tid før SV startet sine forhandlinger med regjeringen om statsbudsjettet, stilte partiet topptungt til et møte med NHF, Rederiforbundet og Zero. - Vi må bygge opp norsk hydrogenproduksjon, ellers må vi kjøpe det dyrt på det globale markedet, sa Kari Elisabeth Kaski.

14 nov. 2023

SV har foreslått 1 milliard kroner til differansekontrakter i sitt alternative budsjett. Partiet skal nå forhandle med regjeringen om endringer i statsbudsjettet for 2024. Mandag 13. november stilte blant andre nestleder Torgeir Knag Fylkesnes, finanspolitisk talsperson Kari Elisabeth Kaski og Lars Haltbrekken, medlem i Energi- og miljøkomiteen, opp på et møte med Norsk Hydrogenforum, Miljøstiftelsen Zero og Rederiforbundet.

- Regjeringen ønsker å satse på EUs hydrogenbank, men det gjør det vanskelig å kreve at hydrogenet skal gå til å kutte norske utslipp. Derfor vil SV ha en nasjonal storsatsing på hydrogenproduksjon, sa Kaski.

- Vi trenger differansekontrakter, og vi setter veldig stor pris på at SV støtter opp om dette i sitt alternative budsjett, innledet NHFs Ingebjørg Telnes Wilhelmsen. - Bevilgede Enova-midler står fortsatt på bok. Uten risikoavlastende kapital i den innledende fasen er det få som tør å ta investeringsbeslutninger. Det er derfor helt avgjørende for hydrogen- og ammoniakkbransjen at statsbudsjettet for neste år gir en tydeligere og mer langsiktig hydrogensatsing.  

Rederiforbundet støttet synspunktet:

- Hvis man skal vente på at CO2-avgiften skal løse problemet, vil vi ikke få noen industrisatsning i Norge. Det er nødvendig med en politikk som bygger mekanismene, sa Harald Solberg, adm.dir. i Rederiforbundet. 

- Det kommer til å bli tøffe forhandlinger, men SV skal stå på, lovet Knag Fylkesnes.

- Det virker som om det er en frykt i regjeringen for at differansekontrakter skal bli et «evighetsprosjekt», men det vil jo ikke være behov for differansekontraktene lenger når hydrogen er blitt konkurransedyktig på pris, påpekte Sigrun Gjerløw Aasland, daglig leder i Miljøstiftelsen Zero.

 

Sigrun Gjerløw Aasland (Zero), Harald Solberg (Rederiforbundet) og Ingebjørg Telnes Wilhelmsen (Norsk Hydrogenforum). Foto: Ihne Pedersen.