Quantron skal ha lastebiler klare for leveranse til Norge i 2023. Illustrasjon: Quantron
– Med dette faller den siste brikken på plass for å få hydrogenlastebiler på norske veier, sier prosjektleder Jan Carsten Gjerløw i H2 Truck.
Lastebilprodusenten vil starte produksjon av hydrogenkjøretøy i 2022, og skal kunne levere lastebiler til Norge i 2023.
– Transportnæringen er klar. Det vi trenger er lastebilene. Jeg er glad for å kunne samarbeide med Quantron for å kickstarte utrullingen av hydrogenlastebiler i Norge, sier Gjerløw.
Jan Carsten Gjerløw, prosjektleder i H2 truck og daglig leder i Evig Grønn, gleder seg til å se flere hydrogenlastebiler på veiene, som her hos Asko i Trondheim.
Avgørende gjennombrudd
H2 Truck har som mål å få de første 100 hydrogenlastebilene til Oslo-regionen, med tilhørende infrastruktur. Prosjektleder Jan Carsten Gjerløw ser på samarbeidet med Quantron som et gjennombrudd for prosjektet, og for utrullingen av utslippsfrie lastebiler i Norge.
Quantron ble etablert i 2019 som en høyteknologisk spin-off av Haller GmbH & Co. Selskapet har et strategisk partnerskap med Ballard Power Systems om brenselceller for tunge, hydrogendrevne kjøretøy (FCEV).
– Vi er glade for at Quantron AG kan bli med i hydrogenoffensiven i Norge, sammen med vår partner Ballard Power Systems og H2 Truck, sier Michael Perschke, administrerende direktør og styremedlem i Quantron AG.
Sterke, norske partnere
H2 Truck har samlet hele verdikjeden for utrulling av hydrogenlastebiler i Norge, fra produsenter av grønt hydrogen og stasjonsoperatører, til utstyrsleverandører og brukerne av lastebiler. Oslo kommune og Viken fylkeskommune er også nære samarbeidspartnere.
Prosjektleder Jan Carsten Gjerløw, som er daglig leder i Evig Grønn AS, er opptatt av å få politikerne enda sterkere på banen. Han viser til at flere produsenter forbereder produksjon av hydrogenlastebiler. Skal Norge beholde sin posisjon som attraktivt «hydrogenland», haster det å få på plass gode støtteordninger for fyllestasjoner og innkjøp av hydrogenlastebiler, påpeker han.
Norsk Hydrogenforum har blitt partner i H2 Truck prosjektet og ønsker å støtte det gode arbeidet som gjøres.
– Å samle alle kreftene i hele verdikjeden er avgjørende for å lykkes. At det nå kommer et større antall hydrogenlastebiler til Norge i 2023, er veldig gode nyheter, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen, generalsekretær i NHF.
H2 Truck er finansiert av partnerne, Viken fylkeskommune og Oslo kommune. Prosjektet omfatter følgende bedrifter:
- Statkraft
- Everfuel Norway
- Hynion
- Hexagon Purus
- Ballard Power Systems Norway
- Faun
- Toyota Norge
- ASKO
- DB Schenker
- ColliCare
- Litra
- Nilsen og Kokkersvold
- Norsk Gjenvinning
- Posten Norge
- PostNord
- Transport-Formidlingen
- Coop Norge
- Dahl Optimera Norge
- Rema Distribusjon Norge
- DNB
- Ife / FME MoZEES
- Kunnskapsbyen Lillestrøm
- Norsk Hydrogenforum
- ZERO