Tysklands Enova, NOW, skriver i en ferskr rapport at hydrogenlastebiler anslagsvis vil nå en markedsandel på 20 prosent frem mot 2030. Anslaget for biogasskjøretøy er to prosent.
- Dette er ikke overraskende. Det er likevel et tankekors i forhold til utviklingen her i Norge, skriver Gjerløw.
Hydrogen i forbrenningsmotor blir en viktig satsning, heter det i rapporten.
- Dette samsvarer med informasjonen vi får direkte fra lastebilprodusentene. De ser seg om etter velkjent teknologi som raskt kan gi utslippskutt, skriver Jan Carsten Gjerløw i kronikken.
I rapporten fra NOW står det at dette skyldes EUs CO2-standard, der H2 ICE (hydrogen i forbrenningsmotor) er definert som utslippsfri, og dermed blant annet får fritak fra veiavgift i Tyskland.
Batterielektrisk ligger i følge rapporten an til å bli den dominerende teknologien, selv om utrullingen går senere enn forventet. Det forventes imidlertid at nesten hver andre lastebil som selges i Europa i 2030 vil være en diesellastebil.
- Jeg mener at myndighetene må legge til rette for at alle de tre drivlinjene tas i bruk. Stortinget har som mål at alle nye lastebiler i 2030 skal være nullutslipp eller biogass. Myndighetene må merke seg EUs og lastebilprodusentenes prioriteringer, og legge til rette for at el og hydrogen blir like økonomisk gunstig som biogass. Grunnen er enkel: Vi vil trenge alle de tre alternativene for å erstatte diesellastebilene, skriver Jan Carsten Gjerløw i kronikken i Hydrogen24.