Foto: Norwegian Hydrogen

Veidekke åpnet asfaltfabrikk på hydrogen

Med støtte fra Enova og hydrogen fra Norwegian Hydrogen har Veidekke åpnet for utslippsfri asfaltproduksjon i Ålesund. - Jeg vil berømme Veidekke for å være først i verden til å benytte hydrogen i asfaltproduksjon, sa Ingebjørg Telnes Wilhelmsen under åpningen av anlegget i Ålesund.

04 sep. 2024

- Det krever en høy grad av stå-på-vilje, innovasjon og investeringsrisiko, så dere er et eksempel til etterfølgelse i den grønne omstillingen, sa Telnes Wilhelmsen under åpningen.

Veidekke savner likevel mer satsning på hydrogen:

- Vi savner en mer offentlig satsning på hydrogen og ber om at myndighetene her gjør mer for å tilrettelegge for økt tilgang på hydrogen. Larsen ga uttrykk for at en mulighet kan være at vind- og vannkraftprodusentene gis insentiv for å starte opp med hydrogenproduksjon, sa konserndirektør Øyvind Larsen i Veidekke Infrastruktur.

Ingebjørg Telnes Wilhelmsen viste til at NHFs kartlegging viser at det er 212 hydrogenprosjekter i Norge, en økning fra 50 prosjekter i 2021. Alle fylker har hydrogenprosjekter, som fordeler seg på produksjon, sluttbruk, FoU og oppskalering av ulike teknologier, for eksempel elektrolysører og brenselsceller.
 
Det er 75 prosjekter innen produksjon av fornybart og lavkarbon hydrogen, hvorav 14 er i drift, under bygging eller har nådd investeringsbeslutning.
 
For å lykkes med hydrogensatsingen er det behov for flere tiltak:
 
- Vi trenger risikoavlastende kapital inntil kvoteprisen og CO2-prisen kommer opp på et langt høyere nivå. Her har vi kjempet for differansekontrakter, men myndighetene mener det er for tidlig. I mellomtiden ber vi om midler til en nasjonal konkurranse i den europeiske hydrogenbanken og øremerkede midler til Enovas industriprogram, sa hun.
 
- Vi har hatt en veldig god dialog med Enova og de har utvidet sine programmer og økt støttegraden til industrien, maritim sektor og tungtransport, men det er fortsatt usikkert om støtten er god nok til å utløse investeringsbeslutninger, la hun til.
 
Også offentlige anskaffelser er viktige:
 
- Vi har allerede en hydrogenferge på Vestlandet, og som nevnt skal det bygges to ferger til som skal seile i Bodøregionen. Dette viser hvor viktige offentlige anskaffelser er for å bidra til å skape en etterspørsel som gir forutsigbarhet for produsentene, poengterte Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
 
Å implementere EU-regler i norsk rett er et annet viktig moment:
 
- Fornybardirektivet er helt avgjørende for sertifisering av fornybart hydrogen. Jeg kan også nevne at Kommisjonen har varslet at forslaget til definisjon av lavkarbon-hydrogen vil bli presentert i løpet av høsten, sa Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
 

- Det krever en høy grad av stå-på-vilje, innovasjon og investeringsrisiko, så Veidekke er et eksempel til etterfølgelse i den grønne omstillingen.

Ingebjørg Telnes Wilhelmsen

Foto: Norwegian Hydrogen