Skipet er under bygging i Italia og skal være klar for overlevering i 2026. I 2027 kommer «Viking Astrea», som også skal gå på hydrogen. Ytterligere to havgående hydrogendrevne cruiseskip kommer i 2031. Testingen startet allerede i 2022.
- Helt fra starten av har vi designet både elveskipene og de havgående skipene våre med et klart mål om å redusere drivstofforbruket. Vi er veldig stolte over at «Viking Libra» og «Viking Astrea» vil være enda mer miljøvennlige, sier Torstein Hagen, CEO og styreleder i Viking i en pressemelding.
- Med «Viking Libra» leverer vi ikke bare verdens første cruiseskip som går på hydrogen lagret om bord. Vi leverer også på vår forpliktelse om å forme fremtiden for bærekraftig maritim transport, sier Pierroberto Folgiero, CEO i Fincantieri.
Det er Fincantieris datterselskap Isotta Fraschini Motori (IFM) som står bak brenselcelleteknologien, som skal produsere opptil 6 megawatt.
Fremdriftssystemet blir delvis basert på flytende hydrogen og brenselceller. Med et slikt hybrid fremdriftsystem kan skipet operere med ekte nullutslipp. Da kan det seile i områder med særlig høye miljøkrav, som for eksempel de norske verdensarvfjordene.
- Dette er strålende nyheter, og vi gratulerer våre medlemmer Viking Cruises så mye med disse durabelige planene. Vi ser frem til å se skipene gli lydløst innover i de norske verdensarvfjordene uten å slippe ut annet enn vanndamp, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
- I Viking har vi tatt en prinsipiell beslutning om å investere i hydrogen som gir en ekte nullutslippsløsning. Vi ser frem til å ønske verdens første hydrogendrevne cruiseskip velkommen til flåten vår i 2026, sier Hagen.
«Viking Libra» faller inn under skipsklassen små skip, med en bruttotonnasje på omtrent 54 300 tonn. Det blir 499 lugarer med plass til 998 gjester.