Det er det norskeide cruiserederiet Viking Cruises som vil bygge skipet som skal bli 230 meter langt, med plass til 900 passasjerer og 500 ansatte, ifølge sjøfartsdirektoratets hjemmesider.
Cruisemilliardær Torstein Hagen har planer om et skip som går på hydrogen.
Flytende hydrogen har så langt ikke blitt bruk i skipsdrift grunnet utfordringene ved å holde drivstoffet på nøyaktig minus 253 grader.
Selskapet er eid av cruisereder og mangemilliardær Torstein Hagen, som startet rederiet i 1997.
Han har tro på at rederiet skal lede utviklingen av miljøvennlige skip i årene fremover.
– Veien til grønne skip er lang, men Viking Cruises har alltid ønsket å være i forkant, og vi ønsker også å lede veien når det kommer til nullutslippsskip, sa Hagen under Sjøsikkerhetskonferansen i Haugesund denne uken.
Sjøfartsdirektør Olav Akselsen holder ikke tilbake når han beskriver det nye skipet rederiet ønsker å sjøsette. – Dette er en verdenssensasjon, sier han.
– Hvis de klarer det, og i tillegg får opprettet et distribusjonsnettverk, så kan det gjøre at mange flere skip kan ta i bruk hydrogen som drivstoff. Da er vi på full vei mot en nullutslipps shippingindustri.
Selv om bruk av hydrogen som drivstoff har mange fordeler, er gassen også svært eksplosiv, og må kontrolleres nøye for at det ikke skal forekomme lekkasjer, noe også sjøfartsdirektøren understreker.
– Ettersom skipet vil seile under norske flagg, betyr det at vi må gå god for at sikkerheten er like høy som på vanlige skip. Vi tror dette er utfordringer vi kan løse, sier Akselsen.
I dialog med Statoil
Hagen som ifølge Kapital er Norges sjette rikeste mann, grunnla rederiet etter å ha vært på et elvecruise i Russland. Han gikk da til innkjøp av fire skip fra landet.
Ifølge selskapet selv har rederiet størst andel i elvecruise-markedet og har her en flåte på 35 cruiseskip.
I 2015 tok selskapet fatt på det åpne hav da cruiseskipet Viking Star hadde sin jomfrutur.
Saken er hentet fra:
Les også mer på Sjøfartsdirektoratets nettsider: