Hydrogendebatten mellom Helge Skaarberg Holen (H2 Fuel Norway), Dag Kibsgaard Petersen (Caboline/Norgestaxi), Lene Westgaard-Halle (H), Ingebjørg Telnes Wilhelmsen (Norsk Hydrogenforum) og Andreas Halse (Ap) pekte bl.a. på den store klimafordelen med hydrogen. Foto: Jon Eriksen, Kunnskapsbyen Lillestrøm
Toyota-Nel-samarbeidet ble offentliggjort under et webinar 8. oktober, som Toyota Norge holdt i forbindelse med presentasjonen av sin splitter nye Mirai. Dette er Toyotas andre generasjons hydrogenbil.
Den kommende hydrogenmodellen har en rekkevidde på 630 km.
Stor oppmerksomhet hos TV2
Samme formiddag var Norsk Hydrogenforums styreleder Steffen Møller-Holst gjest hos TV2 på «God morgen Norge», sammen Toyotas informasjonssjef Espen Olsen. Der fikk de vist fram den nye bilen og orientert seerne om fordelene med hydrogen som morgendagens drivstoff.
På webinaret presenterte Toyotas Norges administrerende direktør Dimitrios Tripospitis selskapets hydrogenstrategi. Toyota-konsernet satser stort på hydrogen, både i lastebiler og personbiler.
Adm. direktør Helge Skaarberg Holen i Nel-selskapet H2 Fuel Norway, trakk fram Alna-området i Oslo som en kommende hydrogen-hjørnesten. Selskapet betrakter Alna som en sentral hub i utbyggingen av det norske hydrogenfyllestasjonsnettverket.
Nel vil satse både mot de store flåtekundene innen landtransport og busser, privatbiler og andre transportsektorer.
Trenger både batteri og hydrogen
Webinaret ble avsluttet med en hydrogendebatt mellom politikere og pådrivere for hydrogen. Der deltok Lene Westgaard-Halle (H) fra Stortingets energi- og miljøkomite, miljøpolitisk talsmann Andreas Halse for Ap i Oslo, adm. direktør Helge Skaarberg Holen i Nel-selskapet H2 Fuel Norway , adm. direktør Dag Kibsgaard Petersen i Caboline (Norgestaxi) og NHFs generalsekretær Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
Det ble en god samtale, uten de store konfliktene. Deltakerne var enige om at det er god plass til både hydrogen- og batteribiler, på samme måte som bensin- og dieselbiler i dag gir brukeren en mulighet til å velge det som passer best for den enkeltes behov.
– Hydrogenbiler er spesielt godt egnet for langkjøring under krevende forhold, påpeker Ingebjørg Telnes Wilhelmsen. – Hydrogenbiler vil nok også være spesielt attraktive for drosjenæringen og bud-tjenester som er avhengige av å være i drift hele tiden.
Lanseringen av Toyotas nye Mirai var en festdag for hydrogenentuasiastene Steffen Møller Holst (NHF), Bjørn Simonsen (Nel) og Jon Eriksen (Kunnskapsbyen Lillestrøm). Foto: Ingebjørg Telnes Wilhelmsen
Lastebiler bra for personbiler
Hun er også opptatt av å se på tungtransporten som en døråpner for personbilene, med felles bruk av fyllestasjoner.
– Det er vanskelig å gjøre tungtransporten utslippsfri med batterier alene. Batteriene er tunge, og de tar mye plass. Det går ut over lastekapasiteten.
Både lastebileiere og transportkunder viser stor interesse for å ta i bruk hydrogen. Flere av dem har konkrete planer om å få hydrogenlastebiler på norske veier, forteller hun.
– For at Norge skal bil et interessant marked for lastebilprodusentene er det viktig at vi raskt bygger ut fyllemuligheter for hydrogen, på samme måte som vi har bygd ut ladeinfrastruktur for elbiler, understreker Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.