Oslo Taxi var tidlig ute. Nå håper Klimaetaten i Oslo kommune at flere næringsaktører vil komme etter og satse på hydrogen. Foto: Oslo Taxi
Det er Klimaetaten i Oslo kommune som har pådriver- og koordineringsansvaret for intensjonserklæringen.
- Erklæringen kan lastes ned her
Hydrogenprodusenter, energistasjonsaktører, kjøretøyprodusenter, brukere, tjenesteinnkjøpere og andre interesserte oppfordres til å signere på at de vil gjøre sitt for å bidra til å etablere fyllestasjoner og ta i bruk hydrogenkjøretøy.
– Dette er et positivt og gledelig initiativ fra Oslo kommune. Skal vil klare å få tilstrekkelig volum både for bilprodusentene og infrastrukturleverandørene, er det viktig å få på plass samtidighet – noe dette initiativet tar sikte på, sier generalsekretær Kristian E. Vik i Norsk Hydrogenforum.
På vei mot nullutslipp
Oslo har som målsetning å redusere egne klimagassutslipp med 95 prosent innen 2030. Hydrogen er en del av den langsiktige løsningen for å redusere utslippene fra regionens største utslippskilde; veitrafikk.
Hydrogenkjøretøy har ikke lokale utslipp, og dersom hydrogenet produseres fra fornybare energikilder er det også en klimavennlig løsning.
Hydrogen som teknologi i mindre kjøretøy er moden og utrulling av større kjøretøy er i rask utvikling. Hydrogen som marked og verdikjede er imidlertid i en oppbyggingsfase. Intensjonserklæringen skal styrke hydrogen sin rolle i transportsektoren ved å øke tempoet og omfanget for innfasing.
Samtidighet er viktig
Erfaring viser at verdikjeden trenger bedre samtidighet, det vil si at flere aktører går sammen om å satse.
Intensjonserklæringen er delt inn i flere deler for å speile påvirkningsrommet som de ulike aktørene i verdikjeden har. Til sammen skal alle erklæringene utløse økt produksjon av hydrogen, flere hydrogenstasjoner, flere kjøretøy på veiene samt økt bruk av hydrogenkjøretøy i anskaffelser.
Fokus for intensjonserklæringen er Oslo-området. Klimaetaten håper flere regioner vil følge etter med egne initiativ.