- Jeg vil berømme Enova for å ha kommet med gode virkemidler for hydrogen og ammoniakk på flere områder den siste tiden. Men vi er fortsatt ikke helt i mål, sa hun.
Under Den store hydrogendebatten i Arendal, arrangert av Norwegian Hydrogen, Skift og Vireon, viste Telnes Wilhelmsen til flere områder med forbedringspotensial:
Industrien
Enova kom med en veldig god nyhet nå i juni, da de endret kriteriene for programmet Industri 2050. Tidligere kunne bare bruk av hydrogen støttes, som for eksempel til varmeenergi eller som innsatsfaktor i en industriprosess. Nå kan også produksjon av hydrogen knyttet til industrielt forbruk støttes.
- Dette har vi i NHF bedt om i lang tid, så jeg er veldig glad for at Enova har hørt på oss. Det er svært viktig for å få fart på avkarboniseringen av krevende industriprosesser. Jeg håper det vil bidra til at det kan tas investeringsbeslutninger for flere av de planlagte industriprosjektene som vil erstatte fossil energi med hydrogen, sa Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
Maritim sektor
Det siste året har Enova kommet med flere gode støtteprogrammer. Støtten til anskaffelse av fartøy på hydrogen og ammoniakk er inntil 80 prosent. Det samme er støtten for produksjon og bunkring.
- Dette er veldig bra. Mange skip fikk tilsagn om støtte nå i juni, og det blir spennende å se resultatet av utlysningen for programmet Hydrogenproduksjon til maritim transport som har søknadsfrist nå i september. Her har vi i NHF troa på at disse programmene til sammen vil gjøre at bruk av hydrogen i maritim sektor nå vil skyte fart, sa Telnes Wilhelmsen.
Tungtransport
MAN publiserte en gledelig nyhet i april om at de skal levere 100 hydrogenlastebiler til Norge i 2025. Responsen fra transportselskapene har vært veldig god, og Enova har allerede gitt tilsagn om støtte til over 40 av disse.
- Men det er tatt investeringsbeslutning på svært få. Og hva er grunnen til det? Mangel på infrastruktur. Enovas støtteprogram for hydrogenstasjoner er etter vårt syn for dårlig, med 40 prosent støtte og maksimalt 10 millioner kroner.
- Man kan spørre seg om hvorfor det skal være mindre støtte til hydrogen til tungtransport enn til maritimt? Og hvorfor skal hurtigladestasjoner for tungtransport støttes med inntil 80 prosent mens hydrogenstasjoner med 40 prosent?
Enova risikerer å oppleve at de gir tilsagn om støtte, men den utløser ikke investeringsbeslutninger på grunn av at manglende helhet i støtteprogrammene.