VW forbereder hydrogen-elektrisk plattform

Volkswagen-gruppen planlegger nå en tredje elbilplattform. Den vil være tilrettelagt for framtidige modeller med brenselceller.

24 okt. 2019


Bildet viser en hydrogendrevet VW Passat og en Audi A7 h-tron i bakgrunnen. Foto: Volkswagen US Media Site

Ifølge VW-konsernets sjefstrateg Michael Jost skal den nye hydrogen-elektrisk plattform brukes til alle bilmerkene i gruppen.

– VW Group utvikler en modulær e-mobilitetsplattform for våre biler fra B-segmentet og oppover, som kan brukes på tvers av alle merker, sier Jost til nyhetsportalen electrive.com.

Timingen for utspillet om disse plattformplanene er temmelig overraskende. Knapt noen annen bilprodusent har forpliktet seg så ensidig til batterielektriske biler som Volkswagen.

– Det er egentlig ikke så overraskende. En defensiv tysk bilindustri – som er under stort, nasjonalt politisk press – må snart begynne å levere på klimakravene, sier generalsekretær Kristian Vik i NHF.

VW-sjefen: – Foreløpig for dyrt

På den internasjonale bilutstillingen IAA i Frankfurt var VW-sjef Herbert Diess direkte avvisende til brenselceller.

Overfor journalistene var han «veldig sikker» på at hydrogenbilen ikke ville være et passende alternativ for kjøretøyer de neste ti årene – ikke bare på grunn av den høye CO2-belastningen og den «veldig ineffektive» produksjonsmetoden, men også fordi teknologien vil forbli «mye dyrere».


Volkswagen-gruppen vil ta fram en helt ny plattform som kan benyttes av flere bilmerker i konsernet. Foto: Audi Media Center

Audi vil samkjøre

Nyheten om Volkswagen-gruppens nye, hydrogentilpasset plattformen, kalt MPE (Modular Platform Electric) kommer likevel ikke helt ute av det blå – med tanke på at tidshorisonten er hele ti år. Sjefsstrategen forventer da heller ikke noen VW med brenselceller i nærmeste framtid:

– Men på lang sikt, mot slutten av det neste tiåret, vil nok hydrogen også bli betraktet som en energibærer for elektrisk drevne kjøretøy, sier Jost til electrive.com.

Audi, som aldri har forlatt sine brenselcelleplaner, vil nå utvikle seg videre i et internt samarbeid i Volkswagen-gruppen, framfor å utvikle kostbare, individuelle løsninger som risikerer bare bli delvis kompatible med gruppens øvrige bilmodeller.